čky, nové relácie, nové moderátorky... Je po prázdninách, zvykajte si.
Už letné štruktúry našich televízií dali zabrať tým, ktorí vo vysielaní chceli nájsť vnútornú logiku. Tradicionalisti si, napríklad, určite mysleli, že letné reprízy sobotňajších programov sa budú vysielať v sobotu. Ako veľmi sa mýlili! Tí flexibilnejší, ktorí sa počas leta preorientovali na nové časy obľúbených svojich programov, sa mýlili ešte viac. Zas je všetko inak.
Dátum začiatku reality šou VyVolení - 5. september - bol pre TV JOJ takým magickým dátumom, až sa rozhodla rozvešať 70-tisíc visačiek v prostriedkoch MHD. V rámci úvodných sekvencií si logom relácie TV JOJ symbolicky sprivatizovala podaktoré národné prírodné, architektonické i technické pamiatky Slovenska vrátane známeho bratislavského Ufa, čiže kaviarne na Novom moste. Uchránený zostal azda už len Prezidentský palác. Vstup Slovenska do Európskej únie bol popri takejto propagácii celkom pominuteľnou udalosťou hodnou vypustenia len niekoľkých modrých balónikov.
Azda nemáme dôvod oslavovať odhodlanie toľkých mladých ľudí dať sa zavrieť do vily s menším počtom postelí, ako je obyvateľov, navyše len s kufríkom obsahujúcim jedinú osobnú vec, bez ktorej by sa podľa nich pár týždňov nezaobišli? Tvorcovia pesničky VyVolených nemohli predpokladať, že jej refrén Ide o život bude znieť až tak cynicky v kontraste s reálny bojom, ktorý prebieha len o pár televíznych kanáloch ďalej medzi vyvolenými hurikánom. Chápem však, že nápev - Ide o rating - by neznel až tak melodicky
Prvý septembrový pondelok sa však do mediálnej histórie zapíše aj inými prvenstvami. JOJ predstavila okrem relácií ako SOŇA talkshow či vzrušujúce ranné prebúdzanie so Zorou Czoborovou Sexi telá aj svoj nový jesenný vizuál plný červenej farby lístia červených lúčov vybiehajúce zo stredu obrazovky, celkom tak ako je to pri staničnom vizuále Slovenskej televízie. Čo ak ide práve o to, aby sme už ani podľa predelov nerozoznali jednu televíziu od druhej?
Ani Slovenská televízia v spomínaný pondelok nezaháľala a začala s vysielaním dvoch „profilových" programov. Avizovaná „malá bulvárna klebetáreň" Blesk, v ktorej nám bude nezorientovaná moderátorka Mária Pietrová prinášať informácie z podujatí, na ktoré sa „bežne človek nedostane", bola zmesou agentúrnych správ a pomerne málo vtipnej propagácie vlastných programov a hviezd. Skutočne ešte niekoho zaujímajú detaily spolužitia Jaroša a Koščovej v spoločnom byte? Píplmetre tvrdia, že ???? percenta.
Úspešným programom Slovenskej televízie sa určite stane aj obľúbený hazard v relácii Ruku na to! V jeho pilotnej časti, podobne ako pri VyVolených, zneužila televízia známe osobnosti na to, aby pravidlá hry názorne ukázala divákom a nalákala ich na možnú výhru. Moderátor Miňo tak vďaka svojej príkladnej odvahe vyhral na skúšku až 300-tisíc korún, ktoré zástupca Tiposu promptne odovzdal Nadácii detí Slovenska. Mala produkcia pripravený aj šek na 100 korún, pre prípad, že by sa v kufríku číslo 16 nachádzala práve takáto suma? 'To neřeš,' povieme si radšej.
V ten istý týždeň ukázala STV aj výkladnú skriňu svojej pôvodnej tvorby avizovanú ustavične sa opakujúcimi selfpromo s ironickým podtitulkom „Nebude to medzi nami". Rizikom prehnanej propagácie dramatického programu pozostávajúceho z klipovitých scén je to, že na upútavkách si vypotrebujeme všetky dramatickejšie momenty a na samotné odvysielanie nám nezostane nič, čo by dej niečo empatiu vzbudzujúcim spojilo. O vnútornom živote postáv sa zo seriálu nedozvieme oveľa viac ako o anonymných protagonistoch reklamných mikropríbehov, hoci sľuboval „štedrú dávku emócií a zážitkov, ktoré dýchajú životom a dennodennou realitou". Nakoniec, možno práve taká povrchná naša realita je, predvádzajúca sa, autentická len v zábleskoch dialógov a charakterov. Mladých tvorcov možno treba pochváliť za vynález nového žánru šot na pokračovanie.
Markíza sa nedala strmým štartom ostatných televízií zmiasť. Povedala si, že jej šťastným číslom bude devätnástka. Dali si ho vyveštiť numerologičke alebo len očakávali, že prvé dva septembrové týždne budú horúce, a teda sa neoplatí divákom nič podhadzovať? Či azda meškala príprava šou Big Brother?
Nakoniec, času máme dosť, seriálu Medzi nami sa napozeráme ešte dosýta.
Letný čas repríz treba naplno využiť a nevnímať ho len ako nutné prevádzkové zlo. Až repríza nejakého programu totiž často ukáže jeho hodnotu. Kým opakovanie väčšiny reality šou je holým nezmyslom, repríza rozhovorov so zaujímavými ľuďmi, záznamov z koncertov, či nebodaj dobrých filmov je lahôdkou, ktorú si môžu všetci vychutnať v zime i v lete. Česká televízia práve 5. septembra odvysielala v repríze poslednú časť česko-slovenského seriálu Koniec veľkých prázdnin, ktorý napriek všetkým limitom žánru prispel niekoľkými dojímavými scénami.
Ak nás dnes TV JOJ láka sloganom „Joj, to musíte vidieť!", skúsme sa pýtať, či aj viackrát. Aby sme o rok, keď sa nás leto opäť opýta, čo sme robili v zime, vedeli zo špajze vybrať nielen zhnednuté, rozvarené šou.
Autor: TEXT: ZUZANA ULIČIANSKA