FOTO |
Hovorili ste, že niektoré veci navrhované v školskom zákone sa dajú urobiť aj cez vyhlášky. Ktoré?
V prvom rade hovorme o reforme vzdelávania a o tom, ako zabezpečiť to, aby sme sa naučili učiť, pretože sa učíme pre život. Pokiaľ ide o legislatívu v tomto smere, som presvedčený, že takú dôležitú reformu je najlepšie urobiť na základe spoločenského konsenzu schválením zákona v parlamente.
Návrh zákona je už údajne hotový. Kde si ho možno prečítať, aby o ňom verejnosť mohla diskutovať, keďže presne to sa na jeseň chystáte robiť?
Zákon o výchove a vzdelávaní je takmer vo finálnej podobe, ale chcem ho predložiť až potom, keď na to bude vhodná politická klíma. V súčasnej politickej situácii by predloženie zákona viedlo iba k tomu, že by sa politické šarvátky preniesli aj na školy, a tomu chcem rozhodne zabrániť. Ale nezaháľame, o obsahu celej reformy vzdelávania i zákona diskutujeme intenzívne s učiteľmi, odborníkmi aj rodičmi.
Hovorili ste, že keď sa všetci zhodneme v princípoch, môže sa s reformou začať. Pri redukcii učiva panuje všeobecná zhoda: bude sa teda so škrtaním učiva niečo robiť? Kedy a ako?
Spoločnosť sa musí zhodnúť na zmene prístupu k učeniu, aby sa deti učili pre život - teda aby získané vedomosti vedeli v živote aj použiť. Ak chceme naozaj dobrú reformu vzdelávania, musí panovať zhoda nielen v tom, že sa má učiť menej, ale musíme sa zhodnúť na tom, že sa má učiť inak, a že sa do celého procesu musia zapojiť všetci učitelia, rodičia, žiaci, samospráva a zriaďovatelia. Takáto zmenená filozofia vo vzdelávaní je reformou desaťročia, nemožno ju vybaviť šmahom ruky ani prijatím jedného, hoci aj dokonalého zákona.
Aké hlavné zmeny navrhujete v novom školskom zákone?
Individuálny prístup k žiakom, ako k mimoriadne nadaným, tak k hendikepovaným aj ostatným. Štát tiež stanoví spoločné rámce pre všetky školy minimum požadovaných vedomostí a každá škola bude mať individuálny priestor na to, aby si sama definitívne určila svoje osnovy. Ruka v ruke s tým musí ísť aj hodnotenie kvality. Naštartovali sme novú maturitu aj Monitor 9, ale musia sa nastaviť aj ďalšie kritériá na hodnotenie ich kvality. Tie musia byť verejne dostupné, aby rodič pre svoje dieťa vedel vybrať najvhodnejšiu školu.