Menej učenia, |
Niekoľkokrát to zvýraznil aj v príhovore k začiatku školského roka. "Ak chceme, aby sa naše deti učili pre život, musíme sa spolu s vami, rodičmi a učiteľmi, dohodnúť na tom, čo je pre ne dôležité. Nasledujúce mesiace využijem na naše spoločné stretnutia, aby sme diskutovali o tom, ako si vy, rodičia, predstavujete vzdelávanie svojich detí a ako to my, spolu s učiteľmi, ale aj predstaviteľmi samosprávy môžeme zabezpečiť."
Dodal, že vie, že učitelia privítajú, keď uponáhľaný kolobeh povinností a vyučovacie hodiny nabité informáciami budú môcť nahradiť hodinami, na ktorých sa budú so svojimi žiakmi viac rozprávať a viac tvoriť. "Vy viete najlepšie, koľko vedomostí dokážu deti pochopiť a viete citlivo posúdiť, aké metódy a formy na učenie potrebujete," zalichotil im v príhovore.
O reforme školstva pritom naposledy hovoril v apríli tohto roka, keď povedal, že návrh školského zákona predloží do parlamentu v "krátkom čase". Za päť mesiacov ho však nepredložil, ani s ním neoboznámil verejnosť.
Vo svojich tvrdeniach sa rozchádza - v apríli tvrdil, že návrh zákona je hotový, dnes hovorí, že je už "takmer" vo finálnej podobe.
Ani jeho slová, že školský zákon v septembri predloží do parlamentu, sa nenaplnili. Podľa neho nie je politická vôľa na to, aby mohol byť schválený. "Len čo budem presvedčený, že je politická vôľa ho prijať a situácia je politicky stabilná, som pripravený ho predložiť," povedal Fronc.
Podľa Mirona Zelinu, spoluatora reformnej vízie Milénium, ktorá navrhuje, ako školstvo zmeniť, sa však so skresávaním učiva dávno mohlo začať. "Už v júni 2002 som dostal dekrét, že som menovaný do kurikulárnej rady, ktorá má redukovať učivo. Odvtedy sa na tom mohlo robiť. Nech sa pán minister neodvoláva na politiku - to je odborná, nie politická vec."
Myslí si, že dlhoočakávaný školský zákon sa už do konca volebného obdobia nepodarí prijať, pretože je veľmi komplikovaný. "Druhá vec je, ako o ňom máme diskutovať, keď jeho znenie nikto nepozná," hovorí Zelina.
Podľa neho nejde len o to zredukovať učivo, ale často aj dať úplne nové učivo. "Napríklad naše deti sa veľmi málo učia o financiách, ale aj o svojej psychike, o správaní, o riešení konfliktov a učí sa mnoho iného... Toto všetko už mohla nezávislá skupina ľudí, alebo možno aj ústavy, ktoré sú priamo riadené ministerstvom, dávno pripravovať."
Juraj Smatana z Občianskeho združenia Reforma školstva by sa rád do diskusie o školskom zákone zapojil. "Ak to myslí pán minister s diskusiou vážne, budem rád, ak bude postupovať podľa zákonných pravidiel. To znamená, že návrh zákona zverejní 30 dní pred jeho predložením do parlamentu na internetovej stránke ministerstva."
viac tvorivosti, |
viac humánnosti |