Chýba mi hukot rotačky

KORNEL FÖLDVÁRI, redaktor, publicista, majster krátkych kritických útvarov, autor humoristických próz, fejtónov, štúdií o detskej i dobrodružnej literatúre, knižných predslovov a doslovov, dramaturg, prekladateľ, teoretik divadelného a výtvarného humoru,


Kornel Földvári (13. februára 1932, Trenčín). Po zatknutí otca-živnostníka ho v roku 1953 vylúčili zo štúdia na Filozofickej fakulte UK v Bratislave (neskôr ho ukončil externe) a po krátkom pôsobení v Preme Stará Turá narukoval k „čiernym barónom“. V rokoch 1956 až 1968 pôsobil v Kultúrnom živote a krátky čas v Mladej tvorbe, na prelome 60. a 70. rokov bol riaditeľom bratislavského Divadla na Korze, po zákaze publikovania v roku 1970 pracoval až do novembrovej revolúcie ako referent v Slovenskej literárnej agentúre, v rokoch 1990 až 1992 bol prvým námestníkom ministra kultúry a potom dramaturgom a zástupcom riaditeľa Štúdia S. FOTO - PETER PROCHÁZKA

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


KORNEL FÖLDVÁRI, redaktor, publicista, majster krátkych kritických útvarov, autor humoristických próz, fejtónov, štúdií o detskej i dobrodružnej literatúre, knižných predslovov a doslovov, dramaturg, prekladateľ, teoretik divadelného a výtvarného humoru, bol desaťročia, až do vyjdenia zbierky O stručnosti oslovovaný aj ako „najznámejší autor bez knihy“. A hoci tí informovanejší vedia, že to nie je tak, dnes, v deň jeho sedemdesiatky, je dobrý dôvod povedať celú pravdu aj ostatným - pod rôznymi pseudonymami mu už dávno vyšli dve knihy a je aj spoluautorom Slovníka slovenských spisovateľov pre deti a mládež.

SkryťVypnúť reklamu

Aký je to pocit podpísať sa pod vlastné dielo cudzím či fiktívnym menom?

„Bez tých pseudonymov by to jednoducho nešlo. Trochu potešenia mi však prinášala mystifikácia, akási zorrovská dvojitá existencia.“

Vaším asi najznámejším a najčastejším pseudonymom bol Miroslav Kostka.

„Ten som si jeden čas poistil až tak, že som ho na patričných miestach uvádzal ako vlastné meno a žiadal som preň ďalší pseudonym. Prešlo to a dokonca mi ako Kostkovi ponúkli miesto v Roháči. To však už bolo celkom nereálne.“

Nepomýšľali ste v časoch, keď ste boli indexovým autorom, písať do samizdatu?

„Za normalizačnej éry som publikoval (samozrejme, nie pod vlastným menom) minimálne. Nebavilo ma ani písanie do šuplíka, pripadalo mi to, akoby som sa rozprával sám so sebou. Možno to bolo aj tým, že ako redaktor som bol zvyknutý robiť pod tlakom termínov, keď mi prestala hučať rotačka, stratil som tempo, vnútornú motiváciu.“

SkryťVypnúť reklamu

Nelákalo vás po zmene režimu vrátiť sa k redakčnej práci?

„Kultúrny život prevzali mladší, zakladať niečo nové by som ešte zvládol, ale zháňať peniaze by som nevedel. Samozrejme, noviny ma poznačili, ešte aj teraz sa občas zobudím, že meškám s materiálom do čísla.“

To asi nebude len tak, však?

„No, ako autor som nikdy nebol príliš dochvíľny.“

Po ére Divadla na Korze ste sa opäť zišli s dvojicou Lasica a Satinský v Štúdiu S. Dajú sa tieto obdobia porovnať?

„Obe moje divadelné pôsobenia boli veľmi príjemné, pravda, ten vyše dvadsaťročný rozdiel sa nemôže neprejaviť. Pre mňa je dodnes neprekonateľný ich Koncert pre bubon a sekeru, v ktorom si dvaja (vtedy) sopliaci vzali na mušku základné posvätné témy národnej mentality. V duši stále cítim tú ošarpanú plesnivú pivnicu, kde sa diali nezabudnuteľné veci. Je mi za tým veľmi smutno.“

SkryťVypnúť reklamu

Vyskúšali ste si aj post námestníka ministra kultúry.

„V deväťdesiatom roku som prijal ponuku ministra Snopka, v tej eufórii sa mi zdalo, že sa pre kultúru dá niečo urobiť. A myslím, že veľa užitočného sa aj začalo, no naši nástupcovia viaceré naštartované dobré veci programovo zabrzdili, nechali tak, väčšinou len preto, že ich začali vépéenkári. Vtedy to bola najhoršia nadávka.“

Čo považujete za najväčší úspech svojho ministerstva?

„Určite založenie fondu Pro Slovakia.“

Dnes však stále silnejšie zaznievajú hlasy, že ministerstvo kultúry je zbytočné. Je?

„Myslím, že ešte nie sme dosť ďaleko na to, aby nemuselo existovať, reforma kultúry je stále v pohybe. Ale ministerstvo by rozhodne nemalo kultúru riadiť, iba spĺňať úlohu servisu, ktorý by zabezpečil jej hladký chod a usiloval sa získať pre ňu čo najviac peňazí.“

SkryťVypnúť reklamu

Vo vašom širokom autorskom zábere mala významné miesto dobrodružná literatúra, mayovky, kovbojky, detektívky. Drží vás to stále?

„Pravdaže. Dobrá detektívka, ale hoci aj sci-fi je tvorivou výpoveďou o človeku i o spoločnosti. Rovnako western, ktorý je vlastne svojskou historickou beletriou - asi ako Traja mušketieri. No najzaujímavejšie veci o divokom západe priam volajú po literatúre faktu.“

Nebol by to šok, prepojenie takzvaných poklesnutých žánrov a literatúry faktu?

„Prečo? Aj divoký západ je súčasťou dejín, nielen svetové vojny, politika, špióni, atómové bomby.“

Teraz sa však najviac venujete výtvarnému humoru, karikatúre. Čím vás tak fascinuje?

„Mám rád humor a karikatúra, to je koncentrovaný vtip, extrakt, ako výživný bujón v kocke. Vie neraz povedať viac ako literárny text, preto dobrá karikatúra nepotrebuje slová. Je pasiou vidieť, keď to autorovi myslí a vie to aj brilantne nakresliť.“

SkryťVypnúť reklamu

Ste známy tým, že máte byt doslova zaprataný knihami. Čo si myslíte o ľuďoch kupujúcich si len knihy, o ktorých vedia, že sa k nim ešte vrátia?

„To sú pevné charaktery. Ja nie som, u mňa je to vášeň ku knihám a ako u bývalého filatelistu aj vášeň ku kompletnosti. Myslím, že človek, ktorý míňa peniaze napríklad na pivo, je na tom lepšie. Vyprázdni si mechúr a je pokoj, mne knihy už prerástli cez hlavu.“

Dnes si môže vydať knihu prakticky každý, kto si na ňu zoženie peniaze. Neznižuje sa tým morálna hodnota knihy i pojmu spisovateľ?

„Je to tak, ale napriek tomu si myslím, že je lepšie, keď vychádza veľa, hoci aj nekvalitnej literatúry. Tej dobrej to neublíži. Je napríklad výborné, že môžu debutovať už dvadsaťroční autori. Negatívom je chaos, chýba lepšia informovanosť o tom, čo vychádza, premyslenejšia koncepcia recenzovania literatúry a predovšetkým možnosť dostať sa bez problémov k novým knihám.“

SkryťVypnúť reklamu

Napriek svojmu bonmotu, že ste sa narodili v nesprávnom čase a v nesprávnej rodine, ste váženou a rešpektovanou osobnosťou nášho umeleckého života. Tomáš Janovic o vás v tejto súvislosti povedal, že vám je ľahko byť osobnosťou, lebo sa môžete na seba spoľahnúť. Je to tak?

„Možno má Tomáš Janovic lepšie informácie ako ja.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 011
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 512
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 433
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 578
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 905
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 458
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 899
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 671
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu