
FOTO - REUTERS
Hoci podľa pravidiel je reklama na súťaži škôl samby zakázaná, obchodníci a politici, ktorí teraz začínajú skupiny hudobníkov a tisícok tanečníkov financovať, stále viac diktujú predvádzané témy.
Tento trend poznamenal i nočné predstavenie ostávajúcich siedmich škôl samby pred 60 000 divákmi. Napríklad jedna z najtradičnejších skupín Mangueira mala vo svojom sprievode aj 20 dievčat oblečených v zelených uniformách brazílskej telefónnej spoločnosti Embratel.
„Domnievam sa, že reklamy veľmi skoro povolia, pretože ich dnes využíva každý. Pomáhajú totiž školám samby prežiť,“ tvrdí jeden zo zástupcov Mangueiry. Rozpočty vystupujúcich skupín v súčasnosti dosahujú milióny dolárov.
Uvedené zmeny sú okrem iného dôsledkom odchodu ilegálnych stávkových magnátov, ktorí predtým financovali školy z chudobných štvrtí. Polícia proti nim však v poslednom čase začala ťaženie a primäla ich pôsobiť len v malom.
Kritici tvrdia, že karneval sa čím ďalej viac odchyľuje od svojich koreňov, pričom tento proces sa podľa nich začal už presunutím sprievodov z ulíc mesta na účelovo postavenú promenádu sambadróm.
„Karneval teraz pripomína reklamnú kampaň,“ hnevá sa Celso de Andrade, organizátor nezávislého sprievodu ulicami, ktorého účastníci tancujú, spievajú a popíjajú väčšinou bez kostýmov. Andradovi sa nepáči, že si mnohí z chudobných obyvateľov nemôžu vstupenku na oslavu dovoliť – 3,50 dolára za najlacnejší lístok totiž zodpovedá sume, s ktorou niektoré brazílske rodiny vystačia týždeň.
(čtk, reuters)