AES+F - Action half life. 2005. Fotografický projekt skupiny štyroch rumunských umelcov, v ktorom sa spája karikatúra obrázkov z Hollywoodu a počítačových hier. FOTO - AEC.AT |
pri Dunaji už od roku 1979 tradičným hostiteľom.
"Umenie digitálnych médií je samo osebe hybridnou formou, ktorá vznikla spojením umenia a technológií," vysvetľovali organizátori dôvody, prečo prišli tento rok práve s témou Hybrid. Podtitul Život v paradoxe bol pre festival ešte výstižnejší - o Ars electronice má totiž väčšina ľudí predstavu podujatia, kde treba zízať na obrazovky počítačov, kde blikajú nejaké nepochopiteľné výplody novodobých umelcov. Paradox je v tom, že kto sa do Linza vybral tento rok, musel uznať, že sa tam prezentovali viac nové nápady, než ohurovalo technológiami.
Festival je najprestížnejšou európskou akciou tohto typu a má charakter otvorenej súťažnej priehliadky, kde majú šancu uspieť rovnako zástupcovia veľkej komerčnej firmy ako mladí ľudia z nezávislej scény. V Linzi sa viac ako životopisy hodnotí zaujímavosť nových nápadov. Preto napríklad špeciálnu cenu za interaktívne umenie získali fascinujúce "živočíchy" Holanďana Thea Jansena zostrojené z novodurových trubiek, ktoré získavajú energiu na pohyb iba z vetra. Užasnutým divákom ich predvádzali jeho asistenti priamo na hlavnom námestí, čo je mimochodom ďalší zaujímavý úkaz - festival je rozptýlený po celom meste.
"Bol som obyčajným maliarom, až som sa jedného dňa dostal k héliovým balónom a začal sa zaoberať viac fyzikou a anatómiou," prezradil na prednáške Jansen. Nápadité spájanie sveta umenia s vedou bolo typické aj pre ďalšie víťazné práce.
Do klietky pre kanáriky Američan Paul DeMarinis zavrel plynový horák, ktorého plameň dokázal vďaka membráne napnutej nad ním spúšťať melódiu ruskej hymny v kombinácii s vtáčím trilkovaním, veľa návštevníkov trávilo čas aj v miestnosti, kde boli zavesené tisícwattové žiarovky, ktoré trojica kanadských tvorcov zmenila na akustické nástroje vyludzujúce jemné zvuky podľa intenzity svetla.
Jednou z noviniek na Ars electronice bola veľká samostatná prehliadka digitálnych filmov. Okrem Robotov známych aj z našich kín sa tu dal vidieť pestrý výber, od vizuálne nádhernej metafory o pokuse mladej Japonky usadiť sa v Londýne, až po víťaznú snímku Fallen Art Poliaka Tomeka Baginskeho, ukazujúcu ako si vojaci na opustenej základni krátia nudu.
Samostatnou prehliadkou bol aj sobotňajší koncertný maratón, v ktorom sa od pol siedmej až do polnoci striedali a stretávali hudobníci z rôznych žánrov. Zneli diela avantgardných klasikov Ligetiho a Bouleza v podaní veľkého symfonického orchestra po nej improvizácie fínskeho noiseového dua Pan sonic so sláčikovým kvartetom (skúste si to predstaviť v bratislavskej Redute!) a v úvode sa nestratil ani Slovák Zdenko Hlinka, ktorý sa postaral o videoprojekciu k skladbe japonskej skladateľky Shoko Shida.
Ars electronica nie je izolovaným ostrovom vysokého umenia či nejakým getom združujúcim podivínov, ktorí holdujú bizarnosti. Organizátori kladú dôraz aj na spoločenské presahy, a tak nemohli obísť tohtoročné 50. výročie nezávislosti Rakúska.
Priamo pri Dunaji ho pripomenula veľkolepá šou s lasermi, historickými lietadlami, bagrami pracujúcimi vo vzduchu a záverečným ohňostrojom, ktorý sledovali tisícky ľudí na oboch brehoch rieky.
Autor: Linz-Bratislava