Operné koncerty sú vďačnými lákadlami pre milovníkov krásneho spevu. V pondelok večer to opäť potvrdilo vypredané hľadisko historickej budovy SND. Otvárací galakoncert sezóny, na ktorého začiatok si muselo obecenstvo pre zranenie hráčky orchestra takmer pol hodiny počkať, sa stretol s nadšeným prijatím.
Dramaturgia išla naprieč repertoárom od Mozarta po Pucciniho. Jej zmysluplná časť sumarizovala uplynulú sezónu a predovšetkým predznamenala tú nastávajúcu. Zazneli čísla z Dvořákovej Rusalky, Mozartovej Figarovej svadby, Čajkovského Eugena Onegina, Pucciniho Turandot. No napríklad pre zaradenie neodmysliteľného Va pensiero niet iné zdôvodnenie než to, že bez Zboru Židov to na Slovensku jednoducho asi nejde, navyše ak nasledujúce sólo Jána Gallu bolo spevácky najslabším číslom koncertu. A keď sme pri evergreenoch, aj Rusalka má viac árií než len stále obohrávanú "mesiačikovú", hoci jej sa aspoň dievčensky krehká Eva Jenisová postarala o adekvátnu interpretáciu.
Obsadenie koncertu stavalo predovšetkým na sólistickej špičke: spievajúcej na popredných svetových scénach (Ľubica Vargicová, Eva a Dalibor Jenisovci), dlhoročných oporách súboru (Peter Mikuláš, Jozef Kundlák) a na nastupujúcej generácii, zbierajúcej úspechy v medzinárodných súťažiach aj na zahraničných scénach (Terézia Kružliaková, Adriana Kučerová, Petra Nôtová, Tomáš Juhász, Michal Lehotský,...).
Pôsobivejších momentov bolo v pondelok viac. Áriou Grófa z Figarovej svadby dal Dalibor Jenis lekciu mozartovskej interpretácie, pri počúvaní jeho Eugena Onegina sme mohli len ľutovať, že ho v tejto úlohe v pripravovanej Konwitschneho inscenácii neuvidíme. Ľubica Vargicová v árii Márie z Dcéry pluku a v duete z Donizettiho Lucie di Lammermoor nepredviedla len efektné výšky, ale aj čoraz plnší a sýtejší objem koloratúrneho sopránu. Silným emocionálnym zážitkom bol nádherne mäkký, clivý Vodník Petra Mikuláša.
Najdlhší potlesk si vyslúžila talentovaná Adriana Kučerová, na ktorú v tejto sezóne čaká popri inom debut v Salzburgu a v La Scale. Jej prekrásny, mnohovrstevný soprán, aj očarujúca spontánnosť prejavu dávajú tušiť veľkú kariéru mladej speváčky. O záver koncertu sa postaral Michal Lehotský slávnou áriou Nessun dorma z Pucciniho Turandot. Svoje veľké úsilie v náročnom čísle korunoval exportným vysokým cé, ktoré by mu mohli závidieť aj slávnejší a na postavu zrelší kolegovia.
Galakoncert dirigoval Jaroslav Kyzlink. Opäť potvrdil, že jeho silnou stránkou je česká opera. Aj chronicky známa a v SND obohraná predohra k Predanej neveste pod jeho vedením zaznela v plnej kráse, s rozkrytím a pointovaním všetkých motívov. Opera SND na otváracom galakoncerte hrdo vytiahla viacero zo svojich speváckych tromfov. Dúfajme, že ich aj počas sezóny budeme na domácej scéne vídať aspoň občas.
Autor: MICHAELA MOJŽIŠOVÁ(Autorka je hudobná publicistka)