FOTO |
Jedna z najosobitejších postáv českej umeleckej scény, spoluzakladateľ združenia pesničkárov Šafrán, textár, gitarista, spevák, maliar i spisovateľ Vlastimil Třešňák (1950) po desiatich rokoch od vydania svojej poslednej originálnej platne Koláž (spolu s džez-triom Kormanov a Davidom Kollerom) predstavuje kolekciu dvanástich nových, doposiaľ nenahraných piesní.
Ak zalistujeme v pamäti, zistíme, že je to za tie dlhé roky vlastne iba druhé cédečko vydané prioritne v Čechách. Jeho predchádzajúce práce Zeměměřič (1979) a Koh-i-noor (1983), jeden
z najlepších európskych folkrockových albumov v histórii vôbec, vyšli vo Švédsku a až neskôr reeditovane v Čechách.
Umelecký "viacbojár" Třešňák si počkal dostatok času, aby urobil rozsiahlejšiu inventúru behu života a popísal status quo minulých zamatových rokov i udalostí v piesňovo-textovej podobe. Je to tak dobre, napokon, on sa nikdy nikam bezhlavo nehnal a instantné hitové ambície ho neťažili v žiadnej z tvorivých sfér. "Vlasta Třešňák píše to, čo žije. Čo o sebe mnoho spisovateľov nemôže povedať, pretože žijú cudzie životy," vyhlásil pri krste tohto albumu herec a jeho dávny priateľ Pavel Landovský.
Je to presné v každej z jeho umeleckých tvárí. V polohe pripomínajúcej Dylanov skok od sólovej akustickej gitary k blues-rockovej kapelovej verzii (v Třešňákovom prípade so saxofónom, gitarou i violončelom a rytmikou) predstavuje svoj nový materiál síce v robustnej podobe, ale s citlivým zachovaním potrebných až pianissimových foriem gitarových notokresieb textov s nenapodobiteľnými ozdobami ústnej harmoniky. Túto melancholickú krehkosť, ktorá spôsobuje v duši prijímateľa zvláštny druh pravdivého zovretia a možno aj slzy v očiach, ocenil aj režisér a scenárista Petr Zelenka využitím úryvkov pesničky Martine! z albumu Koh-i-noor vo filme Příběhy obyčejného šílenství.
A propos texty. Hoci autor sám uznáva istý stupeň vrcholu vo veršoch Vladimíra Mertu, treba povedať, že aktuálnosťou, jazykom, neobvyklými rýmami a spôsobom spracovania aj interpretácie posúva Třešňák svoje texty ešte vyššie. K naplnenému vychutnaniu obsahu a možno aj ešte lepšej zrozumiteľnosti je okrem dostatku času vhodné poznať aj jeho spisovateľské počiny - hoci len útlu novelu To nejdůležitejší o panu Moritzovi, kde píše v životnej forme, prípadne základnú knihu deväťdesiatych rokov Klíč je pod rohožkou (Kniha roku 1995 v Česku) i poviedkový súbor U jídla se nemluví. Alebo súčasne s platňou vychádzajúci Melouch či publikáciu s obrazmi jeho obľúbených historických osobností nazvanú 49+1.
To všetko dokazuje, že Třešňák je naozaj komplexná osobnosť, aj autor schopný konkurovať tzv. profesionálnym textárom, pozri súčasné "chlebové" písanie skutočne zručnej textúry pre Pražský výběr alebo muzikál Excalibur. Pre potvrdenie schopnosti života jeho textov na papieri si stačí prečítať zbierku Plonková sedmička.
V priebehu pätnástich rokov po zamatovej revolúcii vyšlo obrovské množstvo platní všetkých chutí. Máloktorá však oslovuje takým spôsobom ako Třešňákova Inventura. Silne, presvedčivo pravdivo a koncentrovane. Naozaj.
Autor: Pavel Malovič(Autor je publicista a pesničkár)