Hendikepovaní žiaci, alebo inak žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, sa môžu vzdelávať podľa iných pravidiel ako zdraví žiaci. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL |
deti s poruchami čítania nemusia písať diktát, u detí s poruchami písania sa neprihliada na úpravu písaného textu, zrakovo postihnutí žiaci zase môžu používať špeciálne zväčšovacie lupy.
Poznáte pravidlá, ktoré platia pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami? Tu sú najhlavnejšie:
* rodič žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má právo zvoliť si, či bude jeho dieťa vzdelávané v triede základnej školy, v špeciálnej triede základnej školy alebo v špeciálnej škole
* ak sa rodič rozhodne pre integráciu dieťaťa do bežnej základnej školy, škola by mu v spolupráci so špeciálnym pedagógom alebo psychológom mala vypracovať individuálny výchovno-vzdelávací plán, ktorý bude rešpektovať hendikep žiaka
* na integrovaného žiaka škola dostáva 2,5-násobok normatívu, aký dostáva na zdravé deti
* do bežnej školy možno integrovať aj deti s mentálnym postihnutím, ale len v ľahšej forme. Integrácia mentálne postihnutých žiakov so stredným a ťažkým stupňom mentálneho postihnutia v štandardnej triede základnej školy sa odporúča, len ak škola môže zabezpečiť odborný prístup špeciálneho pedagóga
* ak sa v priebehu dochádzky žiaka do špeciálnej školy zmení charakter postihnutia alebo zaradenie nezodpovedá charakteru postihnutia žiaka, možno prijať žiaka do inej školy
* pri výchove a vzdelávaní detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami musia učitelia rešpektovať obmedzenia, ktoré sú podmienené postihnutím dieťaťa. Mali by im zadávať len také úlohy, ktoré má dieťa predpoklady splniť. Pri hodnotení a klasifikácii prospechu a správania by sa nemali hodnotiť negatívne tie výkony dieťaťa, ktoré sú ovplyvnené jeho zdravotným stavom, ak z tejto príčiny dieťa nemá možnosť splniť alebo vykonať ich lepšie
* pri hodnotení a klasifikácii prospechu a správania detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami by sa malo využívať najmä slovné hodnotenie
* žiaci s autizmom, ktorí nemajú diagnostikované mentálne postihnutie, sa vzdelávajú v rámci svojho individuálneho vzdelávacieho plánu podľa učebných osnov pre základnú školu.