V Nemecku nedávne povodne zatopili množstvo áut, voda a bahno prenikli do motorov a dôležitých súčiastok. Také autá sú už spravidla nepoužiteľné na bezpečnú jazdu. FOTO - ARCHÍV ČTK
BRATISLAVA - V slovenských autobazároch sa opäť môžu objaviť zdanlivo zachovalé ojazdené autá, ktoré budú aj cenou prijateľné, ale doviezli ich zo zatopených častí Európy. Slovenskí priekupníci ich predávajú ako kvalitné autá. Stalo sa to aj pred troma rokmi, keď záplavy postihli časť Nemecka a Švajčiarska.
Slovenskí kšeftári s autami ich vtedy na Západe kupovali za veľmi nízke ceny, na Slovensku ich vyčistili, vybavili im slovenské papiere a hneď autá ponúkli na predaj inzerátmi, prípadne prostredníctvom autobazárov. Na jednom dokázali zarobiť aj 200-tisíc korún. Pred dvoma týždňami sa v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku opäť ocitli pod vodou tisícky áut.
Zaplavené auto je vhodné skôr na súčiastky ako na jazdenie, s vodou sa totiž blato, piesok, či kamienky dostanú prakticky všade, cez výfukové a nasávacie potrubie aj do motora. Zaplavenému motoru nestačí len vymeniť olej a zbaviť ho vody, ale treba ho rozobrať a úplne vyčistiť, inak môže byť časom poruchový. Motory môžu mať poškodené aj riadiace jednotky, zo sedadiel hrozí infekcia, poškodené môžu byť elektrické časti, vylúčené nie je ani samovznietenie počas jazdy.
Stanislav Pravda z Cechu predajcov a servisov motorových vozidiel hovorí, že ak je auto dobre vyčistené, laik ťažko na prvý pohľad spozná, že bolo pod vodou. Zistí to, až keď sa pokazí. "Potom v profesionálnom servise zistia, že odišla napríklad riadiaca jednotka motora a zistia, že bolo zaplavené," hovorí.
Podľa neho by si mal záujemca pri kúpe ojazdeného auta dať urobiť riadnu prehliadku v autorizovanom servise tej značky, ktorej auto chce kúpiť.
Väčšina autobazárov umožní záujemcovi skúšobnú jazdu, prípadne dať skontrolovať auto do servisu. Sú však aj autobazáre, ktoré umožnia skontrolovať auto len na svojom pozemku, ak si automechanika privezie.
Na čo si dať pozor pri kupovaní auta
* Ak má zákazník len najmenšie podozrenie, že auto mohlo byť zaplavené, mal by si pred kúpou všímať detaily. Či v aute necítiť vlhkosť, či nie je silno navoňané.
* Dôležité je rukou siahnuť hlboko pod prístrojovú dosku a nahmatať zväzky káblov. Ak auto bolo vo vode, je pravdepodobné, že na nich budú zvyšky bahna alebo piesku. Pri nezaplavenom aute sa tam podobná nečistota nemá ako dostať. Treba skontrolovať aj dutiny v karosérii, kde sú káblové zväzky.
* Dobré je dohodnúť sa s autobazárom, alebo predajcom auta, aby vozidlo požičal na skúšobnú jazdu a kontrolu v autorizovanom servise. Servis treba poprosiť, aby rozmontovali napríklad čalúnenie na dverách, alebo pri riadiacej páke a skontrolovali, či tam nie je blato. Pre automechanikov je to otázkou pár minút.
* Podozrivý môže byť aj technický preukaz. Ak priekupník s autami kúpil vozidlo v zahraničí, vybavil mu u nás značky a hneď ho predáva, je v technickom preukaze zapísaný len krátko. Keď niekto bude napríklad trojročné auto kupovať v septembri, ale vozidlo má nový technický preukaz a predchádzajúci majiteľ je v ňom zapísaný len od augusta, je to dôvod spozornieť. Také auto asi doviezli len na kšeft a je dôležité ho dôkladne skontrolovať.