Mikloš: Kia nás vyjde ešte viac

BRATISLAVA - Výstavba ciest, kanalizácie, železničnej prípojky či vodovodu pre automobilku Kia vyjde štát o 1,6 miliardy drahšie, ako vláda schválila.

Ivan Mikloš ako zastupujúci minister hospodárstva kritizoval Pavla Ruska, že zle viedol rezort. FOTO SME - RICHARD FILIPKO

BRATISLAVA - Výstavba ciest, kanalizácie, železničnej prípojky či vodovodu pre automobilku Kia vyjde štát o 1,6 miliardy drahšie, ako vláda schválila.

Bývalý minister hospodárstva Pavol Rusko, ktorý investíciu pripravoval, predložil vláde rozpočet na tieto práce vo výške 1,3 miliardy. Keď ho odvolali z funkcie, vláda sa dozvedela nové veci.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Minulý týždeň už ako zastupujúci minister hospodárstva som sa dozvedel, že sa suma vyšplhala z 1,3 na 2,9 miliardy korún," hovorí minister financií z SDKÚ Ivan Mikloš. Argument, že výroba sa zvýši z plánovaných 200-tisíc na 300-tisíc áut podľa neho neobstojí. "Zvýšenie výroby je 50-percentné, ale požadované zvýšenie nákladov je 125-percentné. Buď bola vopred suma podhodnotená, aby vláda schválila projekt, alebo bola vyčíslená nekvalifikovane."

SkryťVypnúť reklamu

Konateľ mestskej spoločnosti Žilina Invest Stanislav Vinc, ktorý je hlavným manažérom investície Kia, hovorí, že požiadavka na ďalších 1,6 miliardy je oprávnená a je zdôvodnená na 23 stranách. "Nie sú to žiadne tajné dohody. Len teraz sa realizujú projekty a z toho vyplýva aj zvýšenie. Pred dvoma rokmi sa rozhodovalo od zeleného stola, bez vedomostí o geológii a technických podmienkach realizácie. Bola to podhodnotená suma," hovorí.

Vinc nevie, prečo Rusko neinformoval vládu, ale odmieta niekoho podozrievať z nekvalifikovanosti či zlého úmyslu. "My sme ministrovi avizovali dávnejšie, že bude cenový rozpor. Možno sa čakalo na komplexný materiál do vlády."

Zvýšenie sumy Vinc vysvetľuje napríklad tým, že "z okresnej cesty je dnes diaľničný privádzač" a ťažké kamióny by obyčajná cesta neuniesla. "A je tam množstvo ďalších podobných detailov. Asi 50 percent zvýšenia je od kórejskej strany, ďalších 50 percent sú problémy technického rázu," tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Mikloš hovorí, že aj štátna agentúra SARIO za Ruskovho ministrovania rokovala s investormi, ale nevedela, čo im môže ponúknuť, lebo memorandá sa pripravovali až po rokovaní s Ruskom. "V nich ministerstvo sľubovalo stimuly, ale vláda o nich nevedela. Prostriedky na stimuly neboli v štátnom rozpočte, museli sme ich dodatočne hľadať a zvyšovať."

Po Ruskovom páde ministerstvo pripravuje pravidlá na poskytovanie investičných stimulov, zverejní ich na budúci týždeň. Mikloš je presvedčený, že keď chýbali, lákanie zahraničných investorov na Slovensko to veľmi predražovalo a prišlo ich menej, ako keby boli pravidlá jasné. Ani oni totiž nevedeli, na čom sú a koľko môžu dostať. "Bolo to veľmi problematické, nepriehľadné, drahé. Bol to neúnosný spôsob poskytovania stimulov."

SkryťVypnúť reklamu

Investícia Kia bola podľa Mikloša pripravená neprofesionálne. Harmonogram určuje, že pozemky mali byť vykúpené 31. augusta 2004. Rusko však prišiel za vládou s materiálom o výkupe prvýkrát v apríli 2005. "Jeho návrh bol neprijateľný, nezískal podporu ani jedného z ministrov ostatných strán, vyvolával veľmi veľa otáznikov. Sme rok po termíne, keď mali byť vyriešené pozemky a ony vyriešené stále nie sú," hovorí Mikloš.

Podobne sa javila investícia pneumatikárskej firmy Hankook pri Leviciach. Rusko podľa Mikloša tvrdil, že ak jej vláda neschváli podporu viac ako tri milióny na jedno pracovné miesto, poskytnú ju ihneď Maďarsko alebo Poľsko. "Nielenže sa tak nestalo, ale rokovania so všetkými krajinami dnes prebiehajú na rádovo nižšej úrovni celkových investičných stimulov."

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rf

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 801
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 423
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 890
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 781
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 3 564
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 324
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 209
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 770
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu