Ivan Mikloš ako zastupujúci minister hospodárstva kritizoval Pavla Ruska, že zle viedol rezort. FOTO SME - RICHARD FILIPKO
BRATISLAVA - Výstavba ciest, kanalizácie, železničnej prípojky či vodovodu pre automobilku Kia vyjde štát o 1,6 miliardy drahšie, ako vláda schválila.
Bývalý minister hospodárstva Pavol Rusko, ktorý investíciu pripravoval, predložil vláde rozpočet na tieto práce vo výške 1,3 miliardy. Keď ho odvolali z funkcie, vláda sa dozvedela nové veci.
"Minulý týždeň už ako zastupujúci minister hospodárstva som sa dozvedel, že sa suma vyšplhala z 1,3 na 2,9 miliardy korún," hovorí minister financií z SDKÚ Ivan Mikloš. Argument, že výroba sa zvýši z plánovaných 200-tisíc na 300-tisíc áut podľa neho neobstojí. "Zvýšenie výroby je 50-percentné, ale požadované zvýšenie nákladov je 125-percentné. Buď bola vopred suma podhodnotená, aby vláda schválila projekt, alebo bola vyčíslená nekvalifikovane."
Konateľ mestskej spoločnosti Žilina Invest Stanislav Vinc, ktorý je hlavným manažérom investície Kia, hovorí, že požiadavka na ďalších 1,6 miliardy je oprávnená a je zdôvodnená na 23 stranách. "Nie sú to žiadne tajné dohody. Len teraz sa realizujú projekty a z toho vyplýva aj zvýšenie. Pred dvoma rokmi sa rozhodovalo od zeleného stola, bez vedomostí o geológii a technických podmienkach realizácie. Bola to podhodnotená suma," hovorí.
Vinc nevie, prečo Rusko neinformoval vládu, ale odmieta niekoho podozrievať z nekvalifikovanosti či zlého úmyslu. "My sme ministrovi avizovali dávnejšie, že bude cenový rozpor. Možno sa čakalo na komplexný materiál do vlády."
Zvýšenie sumy Vinc vysvetľuje napríklad tým, že "z okresnej cesty je dnes diaľničný privádzač" a ťažké kamióny by obyčajná cesta neuniesla. "A je tam množstvo ďalších podobných detailov. Asi 50 percent zvýšenia je od kórejskej strany, ďalších 50 percent sú problémy technického rázu," tvrdí.
Mikloš hovorí, že aj štátna agentúra SARIO za Ruskovho ministrovania rokovala s investormi, ale nevedela, čo im môže ponúknuť, lebo memorandá sa pripravovali až po rokovaní s Ruskom. "V nich ministerstvo sľubovalo stimuly, ale vláda o nich nevedela. Prostriedky na stimuly neboli v štátnom rozpočte, museli sme ich dodatočne hľadať a zvyšovať."
Po Ruskovom páde ministerstvo pripravuje pravidlá na poskytovanie investičných stimulov, zverejní ich na budúci týždeň. Mikloš je presvedčený, že keď chýbali, lákanie zahraničných investorov na Slovensko to veľmi predražovalo a prišlo ich menej, ako keby boli pravidlá jasné. Ani oni totiž nevedeli, na čom sú a koľko môžu dostať. "Bolo to veľmi problematické, nepriehľadné, drahé. Bol to neúnosný spôsob poskytovania stimulov."
Investícia Kia bola podľa Mikloša pripravená neprofesionálne. Harmonogram určuje, že pozemky mali byť vykúpené 31. augusta 2004. Rusko však prišiel za vládou s materiálom o výkupe prvýkrát v apríli 2005. "Jeho návrh bol neprijateľný, nezískal podporu ani jedného z ministrov ostatných strán, vyvolával veľmi veľa otáznikov. Sme rok po termíne, keď mali byť vyriešené pozemky a ony vyriešené stále nie sú," hovorí Mikloš.
Podobne sa javila investícia pneumatikárskej firmy Hankook pri Leviciach. Rusko podľa Mikloša tvrdil, že ak jej vláda neschváli podporu viac ako tri milióny na jedno pracovné miesto, poskytnú ju ihneď Maďarsko alebo Poľsko. "Nielenže sa tak nestalo, ale rokovania so všetkými krajinami dnes prebiehajú na rádovo nižšej úrovni celkových investičných stimulov."
Autor: rf