Lego končí vo Švajčiarsku, ide do Česka
KODAŇ - Dánsky výrobca hračiek Lego zavrie dve továrne vo Švajčiarsku a presunie svoju výrobu do stredočeského Kladna. O prácu tak príde okolo 600 ľudí. Cieľom firmy je vrátiť sa k ziskovému hospodáreniu. Lego je rodinnou firmou, ktorej akcie sa neobchodujú na žiadnej burze. Okrem dvoch výrobných liniek vo Švajčiarsku Lego zatvorí päť európskych distribučných centier. Časť práce, ktorú teraz robia Švajčiari, zadá podnik externým dodávateľom. Lego už v júli predalo za približne 375 miliónov euro (asi 14,5 miliárd korún) svoje štyri zábavné parky Legoland a 30 percent akcií v novej skupine finančnej spoločnosti Blackstone, aby čo najskôr zastavilo straty. "Je zrejmé, že kľúčovým faktorom, ktorý zohral rolu pri rozhodovaní o presune do východnej Európy, boli vysoké náklady vo Švajčiarsku," priznal zástupca riaditeľa zásobovania Lars Altemark. Lego zatvorí distribučné centrá v Dánsku, Nemecku a Francúzsku a nahradí ich iba jediným distribučným centrom, ktoré bude tiež v Česku. Prevádzkovateľom tohto centra bude logistická spoločnosť DHL Solutions.
Google prichádza o podiel na čínskom trhu
ŠANGHAJ - Americký internetový vyhľadávač Google stráca podiel na čínskom trhu, pretože ho vytláča domáci rival Baidu.com. Podiel Baidu v Pekingu tento mesiac vzrástol o 10,8 percentuálneho bodu na 52 percent, zatiaľ čo Google mal 33 percent. Uviedla to pekingská agentúra pre internetový prieskum China Internet Network Information Center (CNNIC). Americký internetový vyhľadávač si udržuje stabilnú základňu klientov, ale trh ako celok rastie výrazne. Počet užívateľov internetu v Číne dosiahol v júni 103 miliónov a krajina je tak podľa CNNIC druhým najväčším internetovým trhom na svete po Spojených štátoch. Z prieskumu ďalej vyplynulo, že Google a Baidu majú na trhu v Pekingu a Šanghaji spoločne 80 percent. V Kuang-čou je ich spoločný podiel 75 percent trhu. Tieto tri mestá pritom zaujímajú na českom internetovom trhu dominantné postavenie. Ďalšími hráčmi sú americký Yahoo a menší domáci rivali Sohu.com a Sina Corp. Ich trhové podiely sú pod piatimi percentami.
Deutsche Post má záujem o britskú logistickú firmu Exel
LONDÝN - Nemecká spoločnosť Deutsche Post sa obrátila na britskú logistickú firmu Exel kvôli jej prevzatiu. Rokovania sú zatiaľ v počiatočnej fáze. Podľa ceny akcií hodnota Exelu je 3,4 miliardy libier (takmer päť miliárd eur). Správa vyvolala rast akcií britskej spoločnosti o 14 percent. Akcie Deutsche Post naopak takmer o štyri percentá klesli, pretože podľa analytikov by mohla byť kvôli dnešnej trhovej kapitalizácii Exel príliš nákladná. Exel je už dlhší čas predmetom špekulácii o možnom prevzatí, pretože v porovnaní s hlavnými konkurentami je firma pomerne malá. V minulosti za možných záujemcov považovali americké firmy UPS a FedEx, holandskú TPG, švajčiarsku Kühne & Nagel či amerického giganta General Electric. Exel v poslednom čase posilnil svoje postavenie. Vlani kúpil za 328 miliónov libier menšiu dopravnú firmu Tibbett & Britten a stal sa najväčšou zmluvnou logistickou spoločnosťou na svete. Trhová kapitalizácia Deutsche Post je 23 miliárd eur. Firma je vlastníkom zásielkovej a logistickej spoločnosti DHL.
Schweppes chce predať divíziu nápojov
LONDÝN - Britská potravinárska skupina Cadbury Schweppes ponúkla na predaj svoju európsku divíziu nápojov so značkami Schweppes, Orangina a Oasis. Predaj by mal vyniesť odhadom 1,2 miliardy libier (67 miliárd korún). Skupina sa po predaji európskej divízie nápojov sústredí na cukrovinky. V nich je najväčšia na svete. Zostane jej aj divízia nápojov pre Severnú Ameriku a Austráliu. Predajom firma zníži dlh, ktorý teraz dosahuje 4,3 miliardy libier. Podľa analytikov chýbala európskej nápojovej divízii dynamika a kritické množstvo. Pokus o predaj mimoamerickej divízie nápojov je až druhý v poradí, po tom ako Cadbury rokovala pred šiestimi rokmi o predaji Coca-Cole. Táto transakcia nevyšla pre zamietavý postoj protimonopolných úradov. Coca-Cola bude zrejme opäť zo súťaže vylúčená. Analytici tak za investora považujú private equity spoločnosti, ktoré vykupujú firmy z verejného trhu a snažia sa ich reštrukturalizovať. Do úvahy však prichádza i predaj americkej Pepsi, kde by podľa analytikov tak veľké problémy s protimonopolnými úradmi nehrozili. Európska divízia Schweppes mala vlani zisk 139 miliónov libier.
Škoda v júli zvýšila predaj na Slovensku
Predaj vozidiel značky Škoda na Slovensku sa počas júla zvýšil v porovnaní s júlom 2004 o 16,20 percenta. Kým v júli 2004 bolo zaregistrovaných 1629 škodoviek, v rovnakom mesiaci tohto roka celkovo 1893 nových áut. Medziročný rast dosiahla Škoda aj za obdobie prvých siedmich mesiacov roka, keď v tomto roku zaregistrovali celkovo 11 518 nových áut tejto značky, kým za rovnaké obdobie roku 2004 to bolo 11 392 škodoviek. Predaj konkurenčných značiek však rástol rýchlejšie, vďaka čomu trhový podiel škodoviek z roka na rok klesol pod 30 percent.
REUTERS, ČTK, r