Tisíce kientov dôchodkových správcovských spoločností nemajú na účte stále ani korunu. Spravidla za to môžu ich zamestnávatelia, ktorí - hoci včas platia za svojich zamestnancov odvody - posielajú zlé výkazy Sociálnej poisťovni. Tá potrebuje správne vyplnené výkazy na to, aby mohla ku konkrétnym menám priradiť konkrétny príspevok na starobné dôchodkové sporenie.
Môže sa teda stať, že osobné dôchodkové účty majú prázdne aj tí sporitelia, ktorí poctivo platia odvody. Dôchodkové spoločnosti potvrdili, že im s týmto problémom klienti volajú. "S problémom možného neskorého pripísania príspevkov sa stretávame aj u nás. Ak sa na nás obráti sporiteľ so žiadosťou o prešetrenie dôvodu nepripísania príspevkov, jeho žiadosť postupujeme Sociálnej poisťovni, ktorá nás vo väčšine prípadov infomuje o možných dôvodoch. Získanú informáciu postupujeme späť sporiteľovi aj s návodom na vyriešenie," tvrdí člen predstavenstva Prvej dôchodkovej sporiteľne Mario Schrenkel.
V prípade, že nespokojný sporiteľ zistí, že na vine sú zle zasielané výkazy Sociálnej poisťovni, mal by si problém vyriešiť so svojím zamestnávateľom. "Vtedy je potrebné požiadať pracovníkov zamestnávateľa, ktorí sú zodpovední za vzťahy zamestnancov so Sociálnou poisťovňou, aby vykonali príslušné úkony potrebné na správne vyplnenie a následne doručenie výkazu poistného," odporúča Schrenkel.
Zamestnávateľovi zasielanie správnych výkazov Sociálnej poisťovni prikazuje Zákonník práce. Ten však nedefinuje žiadny postih, ak tak zamestnávateľ nerobí.
Všetko je teda otázkou vzťahu zamestnávateľa k svojim zamestnancom. Tí, kým nemajú peniaze na svojich osobných dôchodkových účtoch, prichádzajú o výnosy, ktoré by im za normálnych okolností na účet pripisoval správca fondu.
Zasielanie nesprávnych poistných výkazov nemusí byť jedinou príčinou prázdneho dôchodkového účtu. Napríklad mamičkám na materskej dovolenke stačí zájsť na príslušnú pobočku Sociálnej poisťovne a vyplniť potrebné formuláre.
TOMÁŠ VELECKÝ