
Aligátora vyvinuli v spoločnosti Transmisie Martin. Rozhodnutie vzišlo z prieskumu trhov bývalej Varšavskej zmluvy, ale i mimo Európy, ktorý potvrdil absenciu vozidla tohto typu. Aligátor disponuje výbornou manévrovateľnosťou a poskytuje vysoký stupeň obrany pred strelami z ručných zbraní. Maximálna rýchlosť vozidla na ceste je 120 km/h. Automatické dofukovanie pneumatík dokáže zvládnuť desať priestrelov do jednej pneumatiky bez zmeny jazdných vlastností.
BRATISLAVA – Vystavovanie slovenského obrneného vozidla v stánku nemeckej spoločnosti Rheinmetall DETEC na zbrojárskom veľtrhu v Spojených arabských emirátoch nebude podľa najnovších informácií až takým vážnym problémom.
Minister hospodárstva Ľubomír Harach včera potvrdil, že vývozom do emirátov došlo k porušeniu podmienok vývoznej licencie. „ZTS TEES Defence ako výrobca vozidla dostala licenciu len na vývoz do Nemecka a spätný dovoz na Slovensko.“ Nemci podľa ministra prejavili záujem o kooperáciu na výrobe vozidla. „Tieto zámery veľmi pozitívne hodnotím a to bol dôvod vydania licencie. Treba však prešetriť, ako sa mohlo stať, že sa vozidlo nakoniec objavilo v Abú Dhabí,“ povedal Harach.
Spoločnosť Kerametal, ktorá mala so ZTS Defence podpísanú zmluvu o predaji vozidla, označila predvádzanie Aligátora za neoprávnené nakladanie s cudzím majetkom, únik utajovaných informácií a neoprávnené poskytnutie dokumentácie.
Podľa informácií denníka SME je jediným problémom tejto „kauzy“ to, že ZTS-ka nepožiadala o vydanie vývoznej licencie do Spojených arabských emirátov. A za to môže podľa platnej legislatívy firma dostať pokutu od 100-tisíc do 5 miliónov korún.
„My by sme im licenciu dali aj na vývoz do Abú Dhabí, o to ale nepožiadali. Porušili teda administratívne podmienky a z toho vyvodíme dôsledky,“ povedal zdroj.
Okrem toho argumenty Kerametalu oslabuje aj fakt, že zmluva o predaji Aligátora nebola exkluzívna. Znamená to, že ZTS Defence môže o predaj požiadať aj inú spoločnosť, teda ja Rheinmetall. Podľa zdroja je iba plus, ak by Nemci našli odbyt pre slovenský výrobok. „Nakoniec celé naše strojárstvo pracuje tak, že dodáva komponenty a podskupiny pre zahraničné firmy, jediným finálom je v podstate výroba vo Volkswagene. V zmluve o utajení medzi ZTS Defence a nemeckou stranou nie je reč o tom, že by sa odovzdávala dokumentácia vozidla. Nie je preto dôvod na obavy, že Slovensko o Aligátora príde. Nakoniec výroba na Slovensku je pre Nemcov cenovo nepomerne výhodnejšia.
TOMÁŠ KURTANSKÝ