V banskobystrických leteckých opravovniach sa nebude pracovať zatiaľ hodinu. Zamestnanci, ktorí sa obávajú prepúšťania, však nevylučujú ani ostrý šrajk. FOTO - SME JÁN KROŠLÁK |
inový štvrtkový výstražný štrajk. Dôvodom nespokojnosti približne 70 percent zamestnancov je zlá finančná situácia podniku, ktorého zriaďovateľom je ministerstvo obrany, a ohlásené hromadné prepúšťanie.
Porubský tvrdí, že ak bude hodinový výstražný štrajk neúspešný, vstúpia do ostrého štrajku. Údajne sa začínajú v podniku objavovať tlaky na zamestnancov. Ako príklad povedal, že na čiernej listine prepúšťaných sa objavil už aj on. "Som v zozname. Môžu ma prepustiť aj napriek tomu, že som predsedom odborov. Zrušia moje miesto. Zoznam prepustených zverejnili preto, aby nás rozdelili," hovorí Porubský.
Vedenie štátneho podniku nedávno rozhodlo o racionalizačných opatreniach. Ich súčasťou malo byť aj prepustenie 53 zo 169 pracovníkov opravovní. Podľa Porubského sa po rokovaniach medzi odbormi a manažmentom podarilo počet prepustených znížiť o jedenásť ľudí, no odborom to nestačí. Od ministerstva obrany, ktoré aj napriek prísľubu s odborármi nerokuje, žiadajú štátne zákazky, aby podnik prežil aspoň do privatizácie a hlavu riaditeľa Dušana Turyho.
Podľa vyjadrenia riaditeľa Dušana Turyho je dôvodom hromadného prepúšťania zamestnancov zlá ekonomická situácia podniku, spôsobená prudkým poklesom produkcie podniku v minulom a v tomto roku, najmä v poskytovaní služieb pre Ozbrojené sily SR. Aj napriek sľubom ministerstva obrany Letecké opravovne nezískali výrobné zákazky a finančná situácia sa radikálne zhoršuje.
Vojenské podniky by sa mali podľa návrhu vládneho zákona transformovať. Podľa navrhovanej normy by sa Vojenský opravárenský podnik Nováky a Trenčín, Letecké opravovne Trenčín a Letecké opravovne Banská Bystrica, mali zmeniť na štátne akciové spoločnosti. Pri privatizácii si musí štát podľa návrhu zachovať najmenej 51 percent akcií.