Na Slovensku si z hybridných áut možno kúpiť Toyotu Prius. Jeho cena sa začína od 1,049 milióna Sk a priemerná spotreba je 4,3 litra na 100 kilometrov. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK |
NEW YORK - Väčšina spotrebiteľov je zatiaľ skeptická k takzvaným hybridným automobilom, ktoré šetria palivo, aj keď veria v ich budúcnosť. V internetovom prieskume spoločnosti Kelley Blue Book viac ako polovica respondentov uviedla, že nemá o kúpu hybridného auta záujem, alebo že potrebuje viac informácií o tejto technológii, ktorá kombinuje benzínový pohon s elektrickým.
"Napriek presvedčovaniu zo strany médií priemerný spotrebiteľ naďalej pochybuje o tom, či sú hybridné automobily určené preňho," povedal analytik Jack Nerad zo spoločnosti Kelley Blue Book. "Na základe výsledkov tejto štúdie sa zdá, že výrobcovia automobilov ešte musia pracovať na tom, aby utíšili obavy spotrebiteľov týkajúce sa dlhodobej životnosti súčasnej hybridnej technológie," dodal. Hybridné autá poháňa benzínový motor v pare s elektromotorom s batériou, ktorá so dobíja energiou strácanou pri brzdení. To autám umožňuje úsporu paliva a zníženie emisií. Ich cena je však vyššia ako cena automobilov s tradičným pohonom.
Hlavnými príčinami spotrebiteľskej nedôvery sú potenciálne náklady na údržbu hybridného auta a obavy o životnosť batérie. Medzi ďalšie dôvody patria pochybnosti o jazdných vlastnostiach a dosiahnutí sľubovanej úrovne spotreby paliva. Spotrebitelia však vyjadrili optimizmus nad budúcnosťou hybridnej technológie. Viac ako polovica respondentov predpokladá, že hybridné autá budú počas budúcich piatich až desiatich rokov dosahovať rovnaký výkon ako automobily s benzínovým motorom.
Viac ako tretina opýtaných spotrebiteľov navyše predpokladá, že hybridné autá časom ovládnu automobilový trh. Svetovými lídrami v oblasti hybridnej technológie sú japonská automobilka Toyota s populárnym modelom Prius a Honda s hybridnými verziami vozidiel Civic a Accord. Podľa údajov výskumnej firmy R. L. Polk&Co. sa japonské značky na celosvetovom trhu s hybridnými automobilmi podieľajú viac ako 96 percentami.
Prezident a generálny riaditeľ amerických aktivít Toyoty Jim Press nedávno povedal, že jeho firma chce do začiatku budúceho desaťročia uviesť na trh ďalších desať nových hybridných modelov. Dodal, že podiel hybridných áut na celkovom predaji spoločnosti v USA by mal dovtedy dosiahnúť najmenej 25 percent.
Japonská automobilka Fuji Heavy Industries, ktorá vyrába autá Subaru, minulý týždeň oznámila, že v roku 2007 predstaví skúšobný hybridný model s batériou vyvinutou spoločne s elektronickým konglomerátom NEC. Nové auto by malo mať o 30 percent nižšiu spotrebu a väčšie zrýchlenie ako porovnateľné benzínové automobily.
Na Slovensku si môžu záujemcovia kúpiť hybridné auto Toyota Prius. Kúpiť ho možno od 1,049 milióna Sk a má priemernú spotrebu 4,3 litra na 100 kilometrov. (čtk, pcs)