Dovolenka na bicykli je atraktívnou formou trávenia voľného času. Na západ od našich hraníc pribúdajú desiatky kilometrov cyklistických chodníkov, ktoré prechádzajú krásnou prírodou i popri historicky zaujímavých miestach. FOTO - AUTOR
Najobľúbenejšou a najstaršou vytýčenou rakúskou cyklistickou cestou je Podunajská cyklocesta - Donauradweg. Dokonale značená, z 90 percent asfaltová cyklocesta s vylúčením či obmedzením prevádzky motorových vozidiel vedie po oboch brehoch Dunaja na území Nemecka, Rakúska a čiastočne aj Slovenska a Maďarska. Keďže profil trasy je rovinatý, je vhodná pre všetky vekové i výkonnostné skupiny. Pre svoje rázovité okolie s početnými kultúrnymi pamiatkami a veľmi dobré zázemie pre turistov ju majú v obľube cykloturisti z celej Európy. Hlavná sezóna je od mája do septembra, veľa návštevníkov však chodí aj v októbri, a to najmä do oblastí Dolného Rakúska, kde je v tom čase vinobranie.
Klasické trasy
Jazdu po Podunajskej cykloceste možno začať pri prameni Dunaja na juhu Nemecka. Nemecká časť vedie dunajským údolím a končí sa v Passau, čo je asi 420 km. Klasikou je aj trasa Passau - Linz - Viedeň - Bratislava, dlhá asi 370 km.
Od Passau po nemecko-rakúsku hranicu
Passau je krásne historické mesto na sútoku riek Inn, IIz a Dunaj. Je tu mnoho kostolov, z ktorých stojí za pozornosť najmä Dóm sv. Štefana s najväčším katolíckym chrámovým organom na svete. Technický zázrak pozostáva z piatich organov ovládaných z jedného miesta.
Medzi klasické ciele turistov patria aj múzeá - diecézne múzeum, mestské archeologické múzeum, rímske múzeum v zámku Boiotro a múzeum skla so zbierkou vyše 30 000 objektov svetoznámeho českého skla.
Turistický ruch v meste sa koncentruje na nábrežnej promenáde, kde je aj informačná kancelária. Priamo z promenády sa dá prejsť cez lanový most smerom na sever na asfaltovú širokú cyklocestu, ktorá vedie tesne popri brehu.
Cestou z Passau sa môžete zastaviť v obci Obernzell. Na zámku si môžete pozrieť múzeum keramiky, na dome Gasthof zur Post zase reliéfy z roku 1810, znázorňujúce veselé scény z ochutnávky vína.
Elektráreň na hranici
Takto idete v pohode asi 15 km, potom je cesta až po elektráreň Jochenstein užšia. V elektrárni, ktorá leží na nemecko-rakúskej hranici, je informačné centrum, v jej areáli je aj reštaurácia a ekostanica Haus am Strom, kde sa možno ubytovať.
Od Jochensteinu je cesta zase široká, tesne sledujúca tok Dunaja. Nasleduje krásny úsek pred Schlögenom. Cesta vedie okolo Dunaja, vľavo je les. Občas vidno stromy obhryzené od bobrov.
Všetko pre cyklistov
Rakúske cyklocesty sú výborné. Idete v pohode, bez nástrah v podobe náročných stúpaní či zlého povrchu, takže sa môžete oddať vnímaniu prírody a kultúrnych pamiatok. Nemusíte si lámať hlavu orientáciou na križovatkách a odbočkách, pretože celá cesta je dokonale značená. Stačí len sledovať zelené tabuľky s obrázkom bicykla a nápisom Donauradweg. Väčšinou je tam aj údaj o vzdialenosti do ďalšej obce. Neohrozujú vás motorové vozidlá, pre ktoré na väčšine trasy platí zákaz vjazdu či obmedzenie prevádzky.
Dôkladná údržba cyklociest a ich značenie nie je lacná záležitosť. Rakúšania však starostlivo budujú aj potrebnú infraštruktúru. Popri ceste sú cyklistické reštaurácie, hostince, penzióny i hotely, ktoré bývajú označené vlajočkou s nápisom Radfreundlich, kde cyklisti natrafia nielen na pochopenie pre ich spôsob trávenia dovolenky, ale nájdu tam aj bicyklové náradie, náhradné diely, servis či bezpečné stojany na bicykle.
Najfotografovanejšie miesto
Krásna cyklocesta obklopená trávnikmi smeruje k najfotografovanejšiemu miestu Podunajskej cesty, známej Schlögenskej slučke. Dunaj sa tu na malom úseku otáča dvakrát o 180 stupňov a vytvára veľké S. Od Passau je to asi 40 kilometrov, takže práve tu býva často cieľ prvej etapy cyklistického výletu. K zaujímavým možnostiam ubytovania v tejto oblasti patria statky - Bauerhof. Sú to väčšinou hospodárstva, ktoré ponúkajú pár izieb na prenocovanie. Spíte v pokojnom prostredí, ráno vás zobudí kikiríkanie kohúta a ako bonus dostanete domácu stravu - chlieb, maslo, syr, mäso, oškvarky, mušt či iné lahôdky.
Po južnej strane
Od slučky pokračuje cyklocesta po južnom brehu Dunaja, kde sa dá previezť kompou alebo loďkou patriacou majiteľom statku. Možno si vybrať plavbu buď priamo na druhú stranu Dunaja, alebo sa dať previezť aj s bicyklom asi 4 km cez slučku do Inzellu, čo trvá asi 20 minút.
Na loďku sa zmestí asi 15 ľudí s bicyklami, stojí to 1,5 eura.
Z Inzellu vedie cyklocesta tesne okolo rieky, vpravo je strmý breh s lesom. Pripomína to Pieniny. Les a kopce sa tiahnu až po mesto Aschach, kde sa začína mierne zvlnená podunajská krajina. Obce a mestečká sú hustejšie, ležia tesne pri rieke. Cesta vedie po nábreží, je asfaltová a široká.
Pred Ottensheimom je pri ceste malé parkovisko, na ktorom je kameň s pamätnou tabuľou. Na tomto mieste hádzali do Dunaja popol 30 000 postihnutých a chorých ľudí, ktorí boli zavraždení počas druhej svetovej vojny v neďalekom zámku Hartheim v rámci NSDAP programu eutanázie.
Po príchode k elektrárni Ottensheim možno pokračovať ďalej po južnom brehu, alebo prejsť po hrádzi elektrárne na severnú stranu Dunaja. Na konci priehradného múra treba zabočiť doľava a vrátiť sa proti prúdu na križovatku s orientačnými tabuľami, kde vás zelené tabuľky Donauradweg zavedú správnym smerom do Ottensheimu.
Z Ottensheimu do Linza
Ottensheim je mestečko s romantickými uličkami a prudko klesajúcim námestím. Má asi 4500 obyvateľov, veľa športovísk a ubytovacích možností. Spríjemnením cesty je návšteva zámku Wilhering, ktorý je najkrajšou rokokovou stavbou Rakúska, a cisterciánskeho kláštora. Na nábreží je informačné stredisko.
Cyklocesta vedúca ďalej až do Linza, hlavného mesta Horného Rakúska, je kvalitná a vedie paralelne s frekventovanou cestou, takže je tu rušnejšie. Aj na hrádzi pribúda športovcov. Priamo z cyklocesty sa dá odbočiť na most vedúci rovno do historického centra. Koncom 15. storočia bolo mesto sídlom cisára Henricha III. a v roku 1832 tu bola uvedená do prevádzky prvá železnica na európskom kontinente. Spájala Linz a České Budejovice. Dominantou mesta je dóm, ktorý je najväčší v celom Rakúsku. Tí, čo majú radi moderné technológie, môžu navštíviť Múzeum budúcnosti a future-akciu Ars electronica.
Hrady, zámky, marhule a vinohrady
Z Linza vedie cesta po ľavej strane Dunaja cez Abwinden k Mauthausenu, kde bol počas druhej svetovej vojny koncentračný tábor. Ak si chcete pozrieť miesto, kde zahynulo 200 000 väzňov, treba odbočiť od rieky a vyšliapať do prudkého kopca.
Z Mauthausenu sa rázovitým vidiekom dostaneme až k jazerám v malebných lužných lesoch okolo Mettensdorfu. Nasleduje mesto Ybbs a za ním Melk, známy jedinečným benediktínskym kláštorom. Tu sa začína cesta cez slnečný ovocno-vinársky kraj Wachau. Kraj plný zámkov, hradov a kláštorov. Cestička vedie po úpätí kopcov, všade okolo sú vinohrady. Nasledujúcim mestom je Krems, ktorého okolie je známe pestovaním marhúľ. Približne v polovici júla tu býva Marhuľový festival, na ktorom nechýbajú výborné marhuľové koláče či knedličky. Po marhuľových radovánkach vedie cesta lužnými lesmi prevažne po oboch stranách Dunaja. Po pravom brehu prechádza okolo mestečka Tulln, ktorého história siaha až do obdobia starého Ríma.
Dvanásť kilometrov pred Viedňou leží Klosterneuburg, kde si možno prezrieť kláštor a prenocovať v kempingu či v niektorom z penziónov. Je to lacnejšie a pohodlnejšie než zháňať nocľah vo Viedni. Nasledujúci deň môžete využiť na prehliadku hlavného mesta Rakúska.
Viedeň je k cyklistom pomerne priateľská, najmä v historickom centre je pohyb po vyznačených chodníkoch bez problémov.
Národným parkom na Slovensko
Vo Viedni možno bicyklový výlet ukončiť, ale to by ste sa pripravili o krásnu jazdu národným parkom Donau - Auen, ktorý tvorí podstatnú časť trasy Viedeň - Bratislava. Od centra Viedne treba prejsť k Prátru, vychutnať si prejazd Práterskou alejou a po dunajskej hrádzi pokračovať na Hainburg. Pri Hainburgu stojí za pozornosť Bad Deutsch-Altenburg s veľkým rímskym amfiteátrom, kde sa štyrikrát do roka konajú gladiátorské hry. Vedie tadiaľ aj tzv. Rímsky okruh, špeciálna cyklotrasa pre milovníkov rímskych pamiatok.
No a potom už prichádza Berg, typická silueta Petržalky a sme doma.
Užitočné rady
Vlakom do Passau
Z bratislavskej Hlavnej stanice sa do Viedne dostanete rýchlikom IC Gerlach, na ktorý nadväzuje z viedenskej stanice Westbahnhof vlak EC 22 idúci do Passau.
Pravidlá pre cyklistov vo vlaku
Pre cestovanie cyklistov vlakom platia v Rakúsku niektoré pravidlá. Základom je mať cyklokartu a rezervovať si miesto vo vlaku.
Cyklokarty sú tri:
Regio-Biking - platí pre prepravu bicyklov v regionálnych vlakoch OBB. Rezervácia miest nie je možná, bicykel si nakladáte a vykladáte sami, bicykle berú až do naplnenia kapacity.
Ceny:
Denná karta (Fahrrad-Tageskarte) - 2,90 eura
Týždenná karta (Fahrrad-Wochenkarte) - 7,50 eura
Mesačná karta (Fahrrad-Monatskarte) - 22,50 eura
Intercity-Biking - platí v IC/EC vlakoch označených symbolom Intercity Biking. Je nutná rezervácia miesta minimálne 3 hodiny pre odchodom vlaku, možno ju urobiť aj zo Slovenska. Bez nej zoberú bicykel len v prípade, ak je voľné miesto. Karta platí aj ako denná karta na všetkých regionálnych vlakoch OBB.
Ceny:
Denná karta (EC/IC-Fahrrad-Tageskarte) - 6,80 eura
Príplatok k dennej karte Regio-biking - 3,90 eura
Biking International - používa sa pri preprave do Nemecka, Belgicka, Holandska, Švajčiarska, Maďarska, Česka a Poľska vrátane spiatočnej prepravy. Internationale Fahrradkarte stojí 12 eur.
S kartou si možno na stanici vypožičať aj bicykel a potom ho na inej vrátiť.
Okrem železničnej prepravy možno s touto kartou využiť aj linkové autobusy či lodnú dopravu po Dunaji.
Ubytovanie a ceny
Okolo celej cyklocesty je množstvo kempingov, statkov, penziónov a izieb na súkromí, kde nájdete nocľah aj v plnej sezóne a vo všetkých cenových kategoriách.
Katalógy a prospekty vám aj na Slovensko zašle zdarma ktorýkoľvek turistický úrad z danej oblasti alebo mesta.
Najjednoduchšie je navštíviť v danom meste informačnú kanceláriu, kde vám nájdu ubytovanie podľa vašej požiadavky. Po zaplatení 2 - 4 eur dostanete spravidla mapu mesta a vyplnený ubytovací list, s ktorým idete na miesto ubytovania.
Štandardná cena na statku (Bauerhof) alebo na súkromí je 16 - 20 eur, v čom sú aj výdatné raňajky, v penziónoch pri Dunaji okolo 30 eur, v hoteloch nad 50 eur. Chatka v kempingu (pre 4 - 5 ľudí) vyjde asi na 40 eur.
Podunajská cyklocesta, ktorá vedie po oboch brehoch Dunaja na území Nemecka, Rakúska a čiastočne aj Slovenska a Maďarska, je dobre značená, kvalitná a zvládnu ju aj deti a starší ľudia.
Popri cykloceste je dostatok možností na ubytovanie i občerstvenie.
Autor: JOZEF MAČO