rosto do zákulisia, ak sa tento archaický výraz dá vôbec použiť aj v čase virtuálnych štúdií.
Ako vlastne vyzerá taká prehliadka virtuálneho štúdia, ktorú sľubuje Slovenská televízia počas svojho Dňa otvorených dverí?
Budú si návštevníci môcť pozrieť len zelený premietací horizont, alebo sa sami stanú predmetom počítačovej simulácie?
Tí, čo na Deň ústavy dajú prednosť areálu v Mlynskej doline pred návštevou parlamentu, sa to dozvedia. Fanúšikovia STV budú v prvý septembrový deň očakávaní aj v štúdiách v Banskej Bystrici a Košiciach. Má ísť o najväčšiu akciu od vzniku Slovenskej televízie. A to ešte v júni, pri príležitosti Dňa detí, zodpovední odkazovali konkurencii, že sa budú radšej venovať menej pompéznym formám vzťahu s verejnosťou. STV očakáva až desaťtisíc návštevníkov. Rada by z tohto dňa urobila dokonca tradíciu - v tento nie veľmi špecifický štátny sviatok by aspoň bolo čo rituálneho robiť.
V kinosálach v Mlynskej doline sa majú počas celého dňa premietať ukážky z vlastnej tvorby STV - najmä detské a dokumentárne programy. Dobrý nápad, sama by som rada videla, čo nevirtuálne STV pre deti v poslednom čase nakrútila.
Podobný deň D sa bez hviezdnych tvári nezaobíde - kým v Bratislave uvidia naživo Šindlerovú, Bezdedu, Jaroša a Tomečka, v Košiciach Katku Koščovú spolu s Petrou Humeňanskou, do štúdia v Banskej Bystrici príde Peter Kotuľa a Martin Kelecsényi. A kde bude Zdenka? A Konček s Miklom? Tí sú od macochy?
Na prepojenie týchto výnimočných paralelných podujatí využije STV dokonca telemost Bratislava - Banská Bystrica - Košice. Ten sme už tiež dávno v STV nevideli, udalostí rovnako závažného charakteru je vo svete málo.
Priekopníčkou otvorených televíznych dverí je nesporne Markíza. Svoj v poradí už deviaty DOD má za sebou. Pripravený scenár bol takmer identický - autogramiády redaktorov či finalistov reality šou, koncerty hudobných skupín, návštevy štúdií, živé televízne vstupy.
Len úbohá televízia JOJ, ktorá sídli v prenajatých priestoroch, si podobné rodinné slávnosti nemôže dovoliť. Z hendikepu však urobila cnosť a svojich divákov pozýva pod otvorené nebo po celom Slovensku. Regionálne citlivá TV JOJ je hrdá aj na to, že si do konca leta zvýši pokrytie svojím signálom o ďalších päť percent. VyVolení jojkári však už v týchto týždňoch letovali po celom Slovensku a všade tetovali potenciálnych divákov logom svojej novej šou. Chcú ich takto azda natrvalo poznačiť? Zvolené miesta konania letných jojkárskych eventov - Zelená voda, Zlaté piesky, Tatralandia či Kováčová - by sa síce tematicky viac hodili k televízii Nautik, ale na druhej strane chápem - kto sa pri bazéne necíti ako boháč?
Ešteže sa to nevolalo JOJ pláž šou, podobne ako prvá originálna MTV Beach Party konaná na Slovensku. Moderátori TV JOJ by mohli totiž dopadnúť ako moderátor programu Switched on, ktorý v popradskom Aquacity "hľadal" pláž. Bol jediný, komu v ten večer za zvukov Arashovej pesničky Boro-Boro "prekážal" konflikt medzi medializáciou a skutočnosťou. My, Slováci, sme už zvyknutí na horšie veci, Popradčania ho bez váhania odkázali na dlaždice pri bazéne.
Keď sú už tie rôzne letné akcie také populárne, možno raz niekomu napadne zorganizovať aj Deň otvorených okien.
Počas neho by sa mohli pracovníci jednotlivých televízií či rozhlasov účelne zbavovať nepotrebných vecí (ako nevyžiadané scenáre či nepríjemné listy) a myšlienok (na realizáciu hodnotnejších programov). Nechcem, aby sa to chápalo ako výzva na nejakú defenestráciu, mám však pocit, že by to mohol byť krok k väčšej transparentnosti médií. V redakciách, by počas daného dňa prebiehal bežný pracovný život, s tým rozdielom, že by si "bežní diváci" mohli naživo a bez pípania vypočuť, čo si o ich intelekte myslia programoví pracovníci, čo hovoria riaditelia o koncesionárskych poplatkoch, čo dramaturgovia o režiséroch, čo režiséri o hercoch, čo herci oscenáristoch, a tak podobne dookola.
Viem. Budovy našich médií sú klimatizované a okná sa tam otvárať nedajú. Asi si budeme musieť vystačiť s celkom neorganizovaným individuálnym Dňom otvorených očí, uší, sŕdc a hláv. Pracovne sa bude volať DOOUSH, a pri troche snahy o francúzsko-anglickú výslovnosť bude táto skomolenia znieť ako "douche". Jednu poriadne studenú sprchu potrebujeme občas všetci.
Autor: TEXT: ZUZANA ULIČIANSKA, FOTO - ARCHÍV TASR