ch časopisov. Disneyho Dinosaurus je kategóriou samou osebe.
Stevenovi Soderberghovi sa podarilo vytvoriť schematickú sociorozprávku, ktorá zabrala, a zinscenoval ju tak realisticky, že si jej hlavná predstaviteľka Julia Robertsová právom robí nádeje na Zlatý Glóbus aj na Oscara. A „takmerrealizmus“ jeho nového projektu z prostredia drogových vojen Traffic, ktorý sa do európskych kín dostane pravdepodobne v zime 2001, prináša Hollywoodu čosi ako závan originality. Podľa názoru viacerých amerických kritikov sa Soderbergh stáva vážnym kandidátom na Oscara za najlepšiu réžiu. Pomerne nečakaným úspechom bol na konci roku Grinch režiséra Rona Howarda, ale aj napriek tomu to pre Hollywood žiadny triumfálny rok nebol. Najväčším ohňostrojom nápadov, akého bol vlani schopný, boli filmy, ktoré sa, ako Šiesty zmysel, obzreli za horizont reality, a skúmali kyperpriestor ako Matrix. Nazreli do priepastí duše ako Magnólia a Americká krása či V koži Johna Malkovicha.
Impérium, ako sa v Európe píše, „vrátilo úder“: z hľadiska štandardného Hollywoodu to všetko boli rebelanti. Megalomanský štandard zasa vrhol tento rok na trh výrobky, ktoré nikoho nerušia nejakým trošku výnimočnejším nápadom: Gladiátor a Dokonalá búrka.
EDWIN GRASSMEIER
(Autor je prekladateľ)