Stephen Turner je už pri opustenom pobreží. FOTO - SEAFORT
Takmer stotisíc libier - to je suma, ktorú umelec Stephen Turner potrebuje na to, aby šesť týždňov pozoroval účinky samoty na svoju dušu. Celý ten čas strávi v opustenej pozorovacej veži v mori neďaleko pobrežia Kentu, ktorá počas druhej svetovej vojny slúžila na varovanie pred blížiacimi sa nemeckými lietadlami. Umelec tvrdí, že jeho práca sa "bude dotýkať otázok času a dialektiky pominuteľnosti a stálosti".
Projekt je podporený peniazmi z lotérie. To kritici a neprajníci považujú za nehanebné mrhanie verejnými prostriedkami. A varujú, že podobné projekty robia ľudí cynickými voči tomu, ako sa zaobchádza s verejnými peniazmi určenými na kultúru.
Bývalý vyslanec canterburského arcibiskupa Terry Waite, ktorý osamote strávil veľa času počas štvorročného zajatia v Bejrúte, ironicky vyhlásil, že keby mu umelecká komisia pridelila päťdesiat libier, veľmi rád by sa o svoje zážitky z izolácie s ľuďmi podelil.
Turnerov projekt nie je príliš objavný, už pred dvoma rokmi čosi podobné predvádzal David Blaine, keď vyše štyridsať dní žil v krabici z plexiskla neďaleko Tower Bridge. Oboch umelcov spája najmä slovná ekvilibristika, s akou dokázali zdôvodniť svoje projekty. "Toto umelecké bádanie izolovanosti odkazuje na ideu krásy a osamotenosť romantikov - a pritom obe spochybňuje. Skúma, ako na jedinca pôsobia zmeny času v izolácii a čo znamená tvorivá kontemplácia v dvadsiatom prvom storočí," opísal svoj zámer priaznivec priesvitných plastov Blaine.
Médiá si takéto prípady pamätajú a okamžite komentujú: "Vláda sa plesla po vrecku, aby podporila hnojové umenie," písal pred polrokom jeden bulvárny denník. Upozorňuje aj na to, že vláda za posledné dva roky minula približne 400-tisíc libier na nákup umeleckých predmetov pre britské ambasády po celom svete. Konzervatívcom v Daily Mail sa nepozdávalo, že medzi nimi boli aj diela známeho umelca, ktorý je známy tým, že do nich zvyčajne primieša kusy slonieho hnoja. Alebo transvestitu Graysona Perryho, nositeľa Turnerovej ceny spred dvoch rokov, ktorý svoje hlinené nádoby ozdobuje explicitnými kresbami sexuálneho zneužívania detí.
Hovorca ministerstva kultúry tvrdí, že tieto diela hrdo prezentujú britskosť po celom svete. Iný názor mal lord Hanningfield zo Snemovne lordov. Pripúšťa, že treba podporovať mladé umenie, ale dodáva, že v zbierkach sa objavil nejeden divný kúsok, ktorý mu teda vôbec nevoňal.
A to ešte netušil, koľko peňazí sa za pár mesiacov minie na pozorovanie samoty.
Záujemcovia o výsledky celého podujatia si budú môcť Turnerove zistenia prečítať na jeho internetovom denníku na stránke www.seafort.org .
Autor: ANDREA ERTLOVÁ, Londýn pre SME