o nočnou morou - ako to berieme. Klasické nomen omen má stále niečo do seba.
Scenárista seriálu Odpočívaj v pokoji si pre rodinu vlastniacu pohrebníctvo vybral priezvisko Fisher. Rybár je meno skutočne vhodné pre všetkých, čo sa snažia uloviť nejaké tie duše, prípadne aj telá. Ešte vhodnejšie je niekedy pred divákmi meno postavy zatajiť. Diváci seriálu Sex v meste až do posledného obrazu nevedeli, ako sa volá osudový partner novinárky Carrie. Až záverečný pohľad na mobil s aktivovanou službou clip prezradil, že Mr. Big čiže pán Božský, má jednoduché a elegantné meno John.
Akákoľvek podrobnejšia analýza dramatických útvarov musí zobrať do úvahy aj odkazy, ktoré v sebe nesú mená jednotlivých postáv. Nemyslím len na ten typ charakteristík, keď liberálny učiteľ sa volá Svoboda a zlý čižmár Tesnošil. Zvlášť Briti sú si dobre vedomí svojich spoločenských či geografických rozdielov a vedia podľa mena danú postavu zaradiť do príslušnej triedy či komunity. Následník trónu sa Kevin tak skoro volať nebude.
Ani v našej menej rozvrstvenej spoločnosti sa však významovej záťaže osobných mien či miestopisu nevyhneme, ani keď sa budeme snažiť vyberať tie najneutrálnejšie mená. Mohol sa azda nejaký seriál vo vrcholiacich sedemdesiatych rokoch volať Čiernikovci? Ideologicky by to asi nebolo prípustné, nakoniec vraj aj Žbirkov Biely kvet bol pôvodne čierny. Rozhlasoví Bielikovci navodzovali predstavu niečoho čistého, voňavého, takmer ako prací prášok. Podobne primár Sova pôsobil už svojím menom múdro. Králikovci zas v porevolučnej ére pripomenuli banalitu panelákov, Silvánovci zas evokovali vinársku oblasť.
Názvy seriálov v bývajú zväčša jednoduché a výstižné - označujú buď rodinné meno, miesto deja aj s adresou, prípadne obecné prostredia ako ulica, bazén, nemocnica, ordinácia či redakcia. V názve sa často objaví aj nejaká profesia obľúbení sú členovia pobrežných hliadok, záchranári i komisári.
Významová dominantnosť konkrétneho geografického zasadenia je zas typická pre britské seriály. Kým Coronation Street, vysielaný na ITV už od šesťdesiatych rokov, sa aj výberom postáv a dialektom viaže na oblasť severného Anglicka, o viac ako dvadsať rokov mladší EastEnders sa odohráva vo fiktívnej časti Walford vo východnom Londýne. Túto prevažne robotnícku, rasovo zmiešanú štvrť zvolili tvorcovia ako ľahko rozoznateľnú metaforu pre novú, multikultúrnu Britániu. Seriál v niektorých svojich častiach podľahol zvodom byť sociologickou vzorkou s postavami hovoriacimi umelo znejúcim Cockney. Určite mu však treba priznať k dobru, že dostal na obrazovku všetky aktuálne problémy spoločnosti od domáceho násilia, nezamestnanosti až po AIDS.
Podľa predbežných správ nebudú naše dva nové slovenské seriály priveľmi sociálne, geograficky, nebodaj nárečovo špecifické. Markíza si vybrala ako profesiu hrdinov seriálu Medzi nami základné slovenské remeslo - stavebníctvo. Seriál Slovenskej televízie dal svojim hlavným hrdinom trochu fajnovejšie postavenie - právnik a psychologička. Vyzerá to tak, že v oboch budú medzi protagonistami prevládať pekní herci aherečky - dúfam, že nie až takí pekní ako v latinskoamerických telenovelách.
Miesto deja oboch nových seriálov je Bratislava a okolie. Tvorcovia seriálu Slovenskej televízie Rodinné tajomstvá sa pokúsili zmierniť tento bratislavocentrizmus aspoň voľbou priezviska hlavných postáv - v centre príbehu majú byť manželia Košickí. Ľudí s takýmto priezviskom som v bratislavskom telefónnom zozname našla síce len deväť, ale môžem azda k nim prirátať ešte jednu Košičanovú a jedného Košičára. Originalita dnes frčí. Pre mladých tvorcov seriálu Slovenskej televízie tiež nie sú, zdá sa, mená nepodstatnou záležitosťou, sami hojne používajú tie najrozličnejšie pseudonymy. Aj o dvojici scenáristov sa režisér Peter Ňunéz vyjadril na stránkach TV oka, že pracujú anonymne či „so skrytou identitou". „Na stretnutie s nimi cestujeme s kapucňami na hlavách," dodal recesisticky, čím predpripravil pôdu na svoju ďalšiu odpoveď, tentoraz na otázku, aké má skúsenosti s nakrúcaním filmov či seriálov. Ak sa seriál aspoň trochu vydarí, bude jeho úprimnosť - že žiadnu - pôsobiť spätne veľmi vtipne. Ak nie, mali sme smolu a stálo nás to 22 miliónov.
Autor: TEXT: ZUZANA ULIČIANSKA