Siedmy titul Lance Armstronga na Tour de France vzbudil u Američanov záujem o cyklistiku. Firmám vyrábajúcim bicykle priniesol niekoľkonásobne vyššie tržby. FOTO - REUTERS |
NEW YORK - Záujem o cestné bicykle je v Spojených štátoch enormný. Za minulý rok sa v USA predalo viac bicyklov ako osobných a nákladných automobilov dohromady, a to bez rôznych akciových ponúk a bezúročných pôžičiek, ktorými chcú predajcovia áut zvýšiť svoj obrat. Podľa hlasov ľudí z odboru a predajcov bicyklov sa na zvýšení dopytu prejavil úspech Američana Lance Armstronga na Tour de France po víťazstve nad rakovinou.
"Predaj bicyklov a cyklistického vybavenia dosahuje ročne päť- až šesťmiliárd dolárov," povedal odborník na americkú cyklistiku a riaditeľ americkej cyklistickej asociácie Tim Blumenthal. "Ich predaj je takmer rekordný, vlani sa ich predalo 19 miliónov, čo je blízko 20 miliónom z čias ropného embarga začiatkom sedemdesiatych rokov," dodal. Dnes je cena ropy na svetových trhoch opäť najvyššia za štvrťstoročie.
Dopyt po bicykloch násobí tržby ich výrobcom. "Náš odbyt sa za posledné dva roky takmer strojnásobil," povedal viceprezident spoločnosti Pacific Bicycle Bob Ippolito. Firma je najväčším distribútorom bicyklov v Spojených štátoch. Vlani ich predala v USA päť miliónov kusov, pričom cena sa pohybovala medzi 50 až po niekoľko tisíc dolárov.
Najväčší nárast predaja bicyklov za posledných päť rokov vykázala aj spoločnosť Cadillac Bicycle. Cadillac Bicycle je súkromný podnik, ktorý ročne vyrobí a predá cez milión kusov bicyklov. "Tento rok je výnimočný. Veľmi súvisí s úspechom Lance Armstronga po prekonaní rakoviny a s jeho cyklistickými výkonmi. Mnoho ľudí sa podľa jeho príkladu pokúša opäť sadnúť na bicykel," povedal viceprezident spoločnosti Ron Lippner. Minuloročné čísla o predaji z ponuky Cadillac Bicycle neposkytol.
Armstrong vyhral minulý mesiac preteky Tour de France, a to po siedmykrát za sebou. Vďaka tomu si vyslúžil označenie najlepší cyklista svojej generácie. Po jeho úspechu začali Američania viac využívať bicykle na oddych, ale i cestné preteky. Armstrongov úspech sa v ekonomike cyklistických predajní prejavuje aj inak. Zákazníci si chcú obliekať to isté ako on od prilby cez topánky až po žlté víťazné tričko.
(reuters, čtk)