Bonusmi DVD Krvavá pani sú rozhovory, profily autorov, fotopríbeh a dokument Kúzelník Viktor Kubal. Vydal Slovenský filmový ústav. FOTO - SFU
Viktor Kubal vravieval, že má viac nápadov, ako stíha urobiť. Roky kreslil každý týždeň vtipy do Roháča a keď mal za sebou stopäťdesiat krátkych filmov, prestal ich počítať. Príbehy si rád vymýšľal, nepreberal ich od iných autorov a bez väčšej pomoci ich aj celé animoval.
"Tvrdil, že kým niekomu niečo vysvetlí, stihne si to urobiť sám. Nemal tím spolupracovníkov, akoby okoliu príliš nedôveroval, pomáhali mu len technici, konturisti, koloristi, rozkresľovači," spomína na Kubala dramaturg Rudolf Urc.
Rovnako "osamotený" pracoval Kubal aj na Krvavej pani - v roku 1980. Zvládol to, hoci to bola animácia na kolene. "Podmienky v Štúdiu krátkych filmov boli úmerné tej dobe. Teda veľmi primitívne. Bola tam jedna kamera, s ňou sa všetko snímalo, žiadne triky sa robiť nedali. Ale Kubal by ich ani nepoužíval," hovorí Urc.
Kubal mal vtedy za sebou jeden celovečerný film, Zbojníka Jurka: "Taká práca sa mu zapáčila. Viete, krátky film, ten urobíte rýchlo, a rýchlo naň aj zabudnete. Ale on sa chcel venovať niečomu náročnejšiemu, animačne i dramaturgicky."
Sfilmovať príbeh Čachtickej pani, to bol Kubalov vlastný nápad. Knihu poznal skoro naspamäť, svojim kamarátom zvykol recitovať celé pasáže. Urc si myslí, že Kubal sa chcel týmto filmom zámerne dostať do trochu vážnejšej polohy, aby vykompenzoval presilu humorných situácií, ktoré musel denne vymýšľať.
Už v začiatkoch sa však zdalo, že výsledkom bude nakoniec paródia: "Z témy si robil žarty. Čachtická pani bola zlá, lebo nemala srdce - tak kde ho dala? To bola jeho otázka do pléna, už ňou všetko nadsadil. Keď už sa však do práce ponoril a do témy viac zahľadel, videl to asi inak. Film na mnohých miestach naozaj pôsobí ako silná dráma, ale svoj pôvod humoristu v nej nezaprel. Je tam nadhľad, cynizmus, a aj keď to nakoniec nie je čistá a jednoznačná paródia, Kubal zostal v polohe ľahkých, pokleslých žánrov."
Kubal nepotreboval na vyrozprávanie príbehu veľa. Dobrý film sa dá urobiť aj niekoľkými ťahmi, hovoril. Ak je vtip dobrý, človek si ani nevšimne, že sa smeje len na čiarke a bodke. "Bol filmárom v najčistejšom zmysle slova. Správne kládol dôraz na obraz, všetko chcel vyjadriť ním, a aj sa mu to darilo. Zásadne sa nepúšťal do filmov s textom. Boli sme len radi, najmä filmy pre deti boli totiž preplnené slovami," hovorí Urc.
Kritiky na Krvavú pani boli rôzne. Na festivale v Zlíne dostal hlavnú cenu Jiřího Trnku, na Slovensku bolo počuť hlasy, že sa radšej malo siahnuť po inej téme. Jedna výčitka sa týkala aj úvodného komentáru, v ktorom sa namiesto zvyškov hovorí o zbytkoch Čachtického hradu. Kubal len zalamentoval, že teda zbytočne dostával v škole bitku, keď odrecitovával zoznam vybraných slov po "b" končiaci sa na dobytok, zbytok, živobytie. Zrazu už zbytok neplatí.
"To bol jeho spôsob reakcie," spomína Urc, "Hovorieval, je mi ľúto, ale film musí mať nejakú chybu."
FOTO