Senzačná informácia by sa na verejnosť pravdepodobne tak skoro nedostala, keby deväťnásťročný Andrej nepopudil ukrajinských novinárov extravagantným životným štýlom.
"Viete o tom, že neexistuje rebríček 10 najbohatších detí Ukrajiny? Ani na to nie je dôvod. Je tu len jeden šampión a jeho meno je Andrej Viktorovyč Juščenko, prezidentov najstarší syn," napísal server Ukrajinská Pravda. Článok odštartoval kauzu a Viktora Juščenka rozčúlil natoľko, že jeho autora označil za masového vraha. Neskôr mu však zavolal a osobne sa mu ospravedlnil za nezvládnuté emócie.
Synovo bohatstvo otec prezident vysvetľoval jeho manažérskymi schopnosťami a pracovným vzťahom s nemenovanou konzultačnou firmou. Podľa ukrajinských médií sa teraz ukazuje, že to je inak: ako vlastník všetkých práv na symboly nedávnej revolúcie môže zarábať desiatky miliónov dolárov.
Počas prezidentských volieb sa Ukrajina, najmä hlavné mesto, ponorilo do oranžovej farby. Propagačné materiály od tričiek, cez porcelánové šálky až po futbalové lopty v oranžovej farbe s charakteristickou podkovou a nápisom Tak! (Áno) alebo Juščenko! sa stali hitom a dodnes sú najatraktívnejším suvenírom z Kyjeva.
Tajomstvo majiteľa práv oranžovej revolúcie vyniesol počas internetového chatu magazínu Korespendent zástupca šéfa ukrajinského daňového úradu Mykola Katerynčuk v dobrej viere, že tak vysvetlí, kde Juščenko junior na luxusný život berie.
Šéfka tlačového oddelenia ukrajinského prezidenta Irina Geraščenková jeho vyjadrenia neskôr uviedla "na pravú mieru". Práva si zaregistrovala rodina prezidenta, aby ich nezneužili alebo neukradli. Mladý Juščenko navyše podľa nej z toho nemá žiadne komerčné výhody.
Autorom úspešnej kampane je Jaroslav Lesjuk, ktorý vymyslel celý koncept vrátane farby, ktorá dala revolúcii meno. "Je spravodlivé a etické, aby o právach rozhodoval Viktor Juščenko. Keby bol prezidentským kandidátom niekto iný, nebolo by ani podkovy, ani nápisu Juščenko na oranžových symboloch," povedal Lesjuk.
MIREK TÓDA