Jedna z ikon nemeckého manažmentu Jürgen Schrempp opúšťa DaimlerChrysler o tri roky skôr ako plánoval. Dôvodom sú ďalšie plány ktoré nevyšli, a teraz stoja výrobcu mercedesov miliardy eur. ILUSTRAČNÉ FOTO - REUTERS
PRAHA - Trojcípa hviezda Mercedesu mala ovládnuť svet a jeho výrobca Daimler mal byť najväčšou automobilkou na svete. V skutočnosti sa na pozíciu najväčšej automobilky tlačí japonská Toyota a nemecký koráb ciest stratil veľkú časť svojho kreditu. Ambiciózne plány šéfov Mercedesu nevyšli. Ich autor - šesťdesiatročný Jürgen Schrempp po siedmich rokoch na čele DaimlerChrysleru na konci roka opustí firmu ako neúspešný manažér. Zostane po ňom prídomok Chrysler v názve firmy a kreslo pre Dietera Zetscheho, ktorý má vrátiť firme lesk.
Hviezdne začiatky
Experti sledujúci automobilový priemysel dnes hodnotia firmu ako rozvrátenú, bez jasnejšej stratégie a s množstvom problémov. DaimlerChrysler vlani síce zaznamenal nárast tržieb a zisku, ukazovatele medziročného rastu však zostali slabé. Firma už pred časom uzatvorila tok peňazí pre nefungujúce Mitsubishi, no ďalšie problémy trvajú. Daimler sa napríklad stále trápi nad otázkou: "Čo urobiť s projektom Smart", ako oživiť ziskovosť divízie Mercedes, ktorá kedysi plnila úlohu dojnej kravy celého koncernu. "Schrempp jednoducho urobil priveľa zlých strategických rozhodnutí," zhrnul analytik Metzler Bank Jürgen Pieper.
Schremppov nástup na pozíciu šéfa bol pritom oslňujúci. Tri roky potom, čo v roku 1995 vstúpil do vedenia, sa niekdajší učeň v Mercedese stal šéfom celého gigantu Daimler-Benz a sľuboval mu pozíciu číslo jeden na svetovom trhu. Prvé tri roky priniesli samé úspechy a najmä vybŕdnutie z ročnej straty presahujúcej sedem miliárd mariek. V tom čase Rambovi - ako ho volali médiá - každý veril a verejnosť ho pravidelne stavala na piedestál nemeckých topmanažérov.
Chyby a vytriezvenie
Potom prišli prvé chyby. Schrempp za 37 miliárd dolárov nahradil v názve firmy Benz značkou Chrysler. "Nebeský sobáš", ako ho v roku 1998 označil Schrempp, nepriniesol želaný prienik na severoamerické trhy, a bol predzvesťou katastrofy, ktorá na koncern čakala v Ázii.
Na Ďalekom východe si Schrempp vyhliadol zadlžené Mitsubishi, kde dodnes firma kontroluje tretinový podiel. Keď v minulom roku oznámil ukončenie finančnej podpory a Daimler musel definitívne odpísať dve miliardy eur, jeden z analytikov napísal, že predné nohy Schremppovej riaditeľskej pozície boli odrezané. Asi 40-percentný prepad cien akcií od čias Schremppovho nástupu bol len nevyhnutnou reakciou obrovských strát.
Včerajšie oznámenie, že Schremppova šéfovská zmluva bola skrátená o tri roky, automobilový priemysel priveľmi neprekvapilo, rovnako ako meno jeho nástupcu. Tým sa stane záchranca Chrysleru Thomas Zetsche. Päťdesiatdvaročný manažér si vydobyl vysoký kredit reštrukturalizácie strádajúceho Chrysleru, ktorý po jeho trojročnej liečebnej kúre oživil svoju pozíciu na americkom trhu, jeho modely sa znovu stali konkurencieschopné a v minulom roku vykázal prevádzkový zisk blížiaci sa k sume 1,5 miliardy eur. Pod jeho vedením sa koncern zrejme môže tešiť na škrtanie nákladov, stimuláciu kreativity a až nezvyčajne silný dohľad na výrobu a vývoj. Či bude chodiť jesť do zamestnaneckej jedálne ako v Detroite, ešte nepovedal, ale aj tak sa musí DaimlerChrysler pripraviť na revolučné zmeny. (čtk)