Napriek tomu stále je tu spoločné puto, ktoré ich vracia do minulosti. Taká je základná myšlienka pripravovaného seriálu televízie Markíza, ktorý bude mať predbežne 150 častí. Jednoduchý námet dáva stovky možností na rozvíjanie spletitých osudov postáv, osvedčených z telenoviel - prepiate výbuchy emócií, vzplanutia ohnivých lások, okorenené nenávisťou, intrigami, smútkom. Ak sa slovenský divák správne chytí, točiť sa bude možno aj desať rokov. Zaostať nechce ani Slovenská televízia. Aj ona pripravuje rodinný seriál. Bude to 17 dielov príbehov z rodiny úspešného právnika a psychologičky.
Jednoduché, ľahko stráviteľné, a hlavne divácky úspešné - to sú hlavné ciele našich televízií, ktoré sa pretekajú o každé percento z diváckej sledovanosti.
Nečakajte dietlovky
Po sérii rôznych reality šou sa slovenské televízie rozhodli v septembri zaútočiť na televíznych divákov aj novou zbraňou - soap operami, čiže nenáročnými rodinnými seriálmi s prvkami reality. Vysielať ich budú v hlavnom vysielacom čase, aby prilákali čo najviac divákov a dosiahli tak hlavný a jediný cieľ - čo najväčšiu sledovanosť na úkor konkurencie. Tomu je prispôsobené všetko: jednoduchý dej, nenáročné dialógy a zápletky. A hlavne, divák má mať pocit, že môže ovplyvniť dej.
Hlavným magnetom má byť prepojenie seriálov s realitou prostredníctvom známych osobností, hviezdičiek či najnovších bulvárnych celebrít, ktoré sa v seriáli mihnú. Pri dialógu hlavných postáv niekde v reštaurácií si napríklad k vedľajšiemu stolu len tak náhodne sadne známa moderátorka. Na STV si zas SuperStar Katka Koščová v epizódnej úlohe zahrá samú seba, ako nahráva album.
Seriály pripravujú ľudia, ktorí majú skúsenosti s tvorbou pre masy. Na STV ich bude režírovať Peter Ňunéz, ktorý nakrúcal SuperStar, na Markíze zase režiséri z Dievčaťa za milión alebo sentimentálnej Pošty pre teba.
Začali to mydlové opery
Prvé soap (mydlové) opery sa na televíznych obrazovkách objavili v50. rokoch v Amerike. Iniciátormi ich vzniku boli firmy na výrobu kozmetických a čistiacich výrobkov (preto soap), ktoré v prestávkach inzerovali svoje výrobky. Aby gazdinky vydržali pred televízorom čo najdlhšie, ale zároveň nestratili niť, ak museli odbehnúť, boli jednotlivé časti jednoduché a rozvláčne.
Soap opery nie sú žiadnym umeleckým výtvorom. Sú nízkonákladové, nakrúcajú sa v interiéri a veľmi rýchlo, aj dva-tri diely za týždeň. Na seriáloch preto musia pracovať celé tímy scenáristov a režisérov.
Na rozdiel od latinskoamerických telenoviel, ktoré zobrazujú väčšinou prostredie vyššej a bohatej spoločnosti, postavy soap opery sa orientujú skôr na problémy strednej vrstvy. Osvedčeným magnetom sú prvky reality. V seriáloch sa v epizódnych úlohách objavujú tzv. guest stars - aktuálne celebrity, športovci, speváci, moderátori ba dokonca aj politici. Ako komparzisti vystupujú aj samotní diváci.
Divák rozhodne, kto zmizne
Dej aj herecké obsadenie sa prispôsobujú vkusu divákov. Herci na začiatku netušia, ako sa ich postavy budú vyvíjať. Nevedia ani, kedy ich postava zo seriálu zmizne, lebo publikum rozčuľuje.
Zvláštnu kategóriu soap opery tvoria denné opery (daily opera), ktoré sa vysielajú okrem sviatkov a víkendov každý deň. Ak má seriál slabú sledovanosť, tak sa jednoducho vysielanie zastaví. Ak má úspech, zápletky sa pridávajú a točí sa tak dlho, ako sa len dá. Zápletky preto nie sú nikdy úplne doriešené, aby v prípade potreby bolo možné v nich veľmi ľahko pokračovať. Záver prichádza v najnečakanejšej chvíli, aby nútil diváka pozrieť si nasledujúcu časť.
Reality šou ustupujú
Každú mydlovú operu sprevádzajú dôsledne premyslené marketingové akcie. Seriály majú zvyčajne vlastnú internetovú stránku či časopis, kde sú podrobnosti o jednotlivých postavách, ale aj krátky obsah predchádzajúcej časti, ak by niekomu diel ušiel, alebo by ho nedajbože nepochopil.
Inak to nebude ani u nás. „Musíme ukázať, že vieme robiť marketing a public relations nielen pre SuperStar, ale aj takýmto televíznym produktom," povedal Branislav Zahradník z STV.
Nové „reality" seriály či soap opery nastupujú vo svete namiesto reality šou, ktoré sú (na rozdiel od Slovenska) viac-menej na ústupe. Úspechy žnú už takmer všade, aj u našich susedov v Maďarsku, kde to je seriál Barátok Közt (Medzi priateľmi) či v Poľsku Na dobre i zle (V dobrom i zlom). Sentimentálne seriály stále zaberajú. Dokazuje to aj sledovanosť podobných seriálov, ktoré televízie kúpili z Čiech Poisťovňa šťastia či Rodinné putá, ktoré vysiela TV JOJ.
Markíza: Medzi nami
Seriál s názvom Medzi nami, s ktorým prichádza Markíza, má byť „najväčší a finančne i profesionálne najnáročnejší projekt" tejto televízie. V príbehu sa rozohrávajú osudy siedmich priateľov, ktorí spolu vyrastali v detskom domove. Dej seriálu sa začína v období, keď sú už dospelí a majú svoje rodiny, ale stále sú spojení putom z minulosti. „Táto situácia ponúka mnoho možností na rozohranie emócií i napätia," hovorí riaditeľ Centra umeleckej tvorby Markízy Roman Lipták.
Spoľahli sa na FremantleMedia
Markíza má za sebou niekoľko nie veľmi divácky úspešných, seriálov. Aj preto v tomto prípade neriskovala a stavila na osvedčený zahraničný formát - na seriál podpísala licenčnú zmluvu so spoločnosťou FremantleMedia, ktorá seriály nakrúca ako na bežiacom páse. Licencia určuje základnú dejovú líniu, charakter hlavných postáv a ich sociálne zázemie.
Všetko ostatné však bude podľa Liptáka typicky slovenské. „Je to doslova slovenská verzia soapky." Výrobu bude mať na starosti produkčná spoločnosť Maya. Nakrúcať sa bude v čerstvo zrekonštruovaných priestoroch skladov v bratislavskej Rači.
18 hlavných postáv
Seriál má 18 hlavných postáv a zhruba 200 vedľajších. Zo známych hercov si v ňom zahrá napríklad Zdena Studenková, Maroš Kramár, Peter Marcin, Ivo Gogál.
Seriál bude mať niekoľko režisérov: Laco Halama - režíroval Spolužiakov na TV JOJ, Poštu pre teba, Superkvíz, Ivan Holub - režíroval napríklad Dievča za milión či Miliónový tanec, ale aj divadelný režisér Martin Kákoš, mladá, ešte študujúca režisérka Marta Ferencová a Miloš Volný. Scenár píše tím siedmich scenáristov pod starostlivým dohľadom spoločnosti FreemantleMedia.
Aj keď vysielať sa má už vseptembri, s nakrúcaním sa začne až v auguste.
STV: Rodinné tajomstvá
Pri výbere názvu Slovenská televízia zvažovala niekoľko verzií: Rodinné vášne, Nepokoj v srdci, Klan. Nízkonákladový rodinný seriál má byť podľa člena vedenia Branislava Zahradníka porovnateľný s českým projektom Rodinné putá. Nakrúcať sa začalo začiatkom júla. Vysielať by sa mal s týždennou periodicitou.
„Chceme, aby bol seriál divácky úspešný. Tomuto cieľu sme prispôsobili žáner, scenár i celkovú dramaturgiu programu," povedal Zahradník o tomto novom prínose STV k pôvodnej tvorbe. Tá podľa neho „nemusí mať len podobu vážneho umeleckého diela".
Príbeh je zasadený do súčasnosti. Ústrednými postavami bude manželský pár - on úspešný právnik, ona psychologička.
Po SuperStar seriál
Námet vymyslel tím okolo režiséra SuperStar Petra Nuňéza. Ten zatiaľ žiadne skúsenosti s nakrúcaním seriálov či filmov nemá. Podľa Zahradníka to je však skôr výhoda. Scenár píšu dvaja mladí scenáristi, ktorých vybral Nuňéz. „Tím, čo sme zostavali pre tento seriál, je mladý, ale má za sebou už viac veľkých televíznych projektov. Seriál medzi nimi nebol, ale to považujeme skôr za výhodu ako za nedostatok," povedal Zahradník.
Zatiaľ je naplánovaných 17 častí, no vedenie televízie nevylučuje, že to bude možno aj viac. „Hlavné postavy si zahrajú Boris Farkaš a Jana Hubinská. V ďalších úlohách sa objavia zo známych mien Dušan Cinkota, Mária Kráľovičová, Leopold Haverl a niekoľko ďalších známych i menej známych slovenských hercov," hovorí Zahradník.
Prelínanie fikcie a reality
„Úspech má všetko, čo súvisí s realitou," tvrdí psychológ Dušan Fabián. Prepojenie fikcie seriálov s prvkami reality je osvedčeným televíznym trikom. „Seriál bude živo reagovať na aktuálne udalosti, na spoločenskú situáciu, ale aj na divácke túžby," hovorí Lipták.
Seriálu na Markíze predchádzala súťaž 10 pre Hollywood, v ktorej sa súťaží o hereckú rolu v seriáli. Dôležitejším cieľom, ako nájsť herca zulice, je dostať pripravovaný seriál do povedomia ľudí a stvoriť nové hviezdičky. „Víťazovi napíšeme rolu presne na mieru, takže diváci zasiahnu do príbehu seriálu doslova ešte pred jeho začiatkom. Všetci, čo postúpili do 'minúty na prežitie', budú zaradení do databázy hercov a v prípade potreby im ponúkneme zahrať si niektorú z postáv," hovorí Lipták.
Kým na Markíze súťaž predchádza seriálu, na STV to bude naopak. Súťaž sa po prvýkrát objaví v záverečnej časti seriálu a potom bude zaradená do riadnej vysielacej štruktúry ako nová zábavná relácia.
Obe televízie rátajú z guest stars, čiže obsadením aktuálnych celebrít do epizódnych úloh. „Systém guest stars začneme uplatňovať až neskôr. Angažovanie hostí bude závisieť od aktuálnej situácie, od témy, ktorá bude v spoločnosti rezonovať," hovorí Lipták.
V STV to „určite budú 3 - 4 finalisti SuperStar a aj ďalšie osoby, ktoré ešte nechceme špecifikovať - bude to prekvapenie," hovorí Zahradník.
Ako divák povie, tak bude
Divácky ohlas zohrá pri oboch seriáloch veľkú úlohu. Na Markíze sa bude scenár písať postupne, aby sa čo najviac prispôsobil diváckym očakávaniam. „Divácky ohlas bude veľmi dôležitá a podstatná súčasť práce tvorivého tímu," hovorí Lipták. Spomenul pritom americký seriál Dallas, v ktorom sa nebohý hlavný hrdina Bob, pretože divákom chýbal, po niekoľkých dieloch seriálu vrátil späť - vstal z mŕtvych. „Pri tvorbe príbehu sa nebudeme brániť tomu, čo si budú diváci priať, ale budeme na to profesionálne reagovať," hovorí Lipták.
Aj keď na rozdiel od Markízy STV má scenár už aj dopísaný, nevylučuje, že prípadné ohlasy divákov budú mať vplyv na jeho korekcie.
„Seriál je napísaný, ale ak sa ukáže vhodné niečo zmeniť podľa reakcií divákov - urobíme to. Chceme, aby ten seriál pozerali, preto je pre nás ich názor dôležitejší ako možno názor samotných tvorcov," povedal Zahradník.
Ako režisér SuperStar natáča Rodinné tajomstvá V akom štádiu príprav sa nachádzate? K akému známemu seriálu môžete chystaný projekt prirovnať? Je to soap opera? Koľko má seriál scenáristov? Ako ste ich vybrali? Aké bude herecké obsadenie? Objavia sa v seriáli tzv. guest star? Pre akého diváka je to určené? Akú sledovanosť očakávate? Budú seriál sprevádzať ďalšie podlinkové akcie, relácie? Aké máte skúsenosti s nakrúcaním filmov, seriálov. |
Slováci - seriáloví maniaci
To, že Slováci majú radi seriály, dokázal aj prieskum, ktorý na sklonku minulého roku priniesla spoločnosť UPC. Prieskum, ktorý sa uskutočnil v 11 štátoch Európy, ukázal že ľudia na Slovensku sú najvďačnejšími divákmi televíznych seriálov. Podobne je na tom aj susedná Česká republika. Prečo je to tak? „Televízne seriály nám ponúkajú fiktívnu realitu, v ktorej zabúdame na naše drobné i väčšie každodenné starosti, zábavu, ktorá vzrušuje možnosťou nahliadnuť do intímneho sveta iných, vzdialených, ale vo svojich vášniach a túžbach celkom blízkych ľudí," hovorí Ján Bunčák z Katedry sociológie Filozofickej fakulty UK v Bratislave.
Čo tu bolo:Bielikovci
Na podobnom princípe ako mydlové opery, no bez reklám na prací prášok, fungoval rozhlasový seriál Bielikovci. Nekonečná „rádionovela" o strastiach a radostiach Bielikovcov, bežnej rodiny žijúcej svoj usporiadaný socialistický každodenný život, mala mnohých scenáristov a stovky častí. Po prvýkrát sa seriál vysielal 15. marca v roku 1974, s vysielaním sa skončilo v januári 1990. V Česku to bol podobný rozhlasový seriál Jak se máte, Vondrovi s Jiřinou Švorcovou v hlavnej úlohe.
Nahrávanie seriálu Čo nového, Bielikovci zo 70. rokov: (zľava) Dušan Kaprálik, Ján Mistrík, Soňa Ulická, Viera Bálinthová, Alojz Kramár Zdroj: SRo
Svatopluk Kuřátko
Trinásťdielny seriál o kuchárovi Svatoplukovi Kuřátkovi bol prvý „interaktívny" seriál v Československu. Diváci mohli v určitých fázach určiť, akým smerom sa bude vyvíjať dej. Nebolo to však telefonovanie na auditexové čísla, ale hlasovalo sa zhasínaním či rozsvietením žiaroviek. Výsledky sa určovali podľa zmien odberu prúdu v jednotlivých krajoch. Tento Dietlov seriál s Josefom Dvořákom v hlavnej úlohe mal v čase vysielania veľký divácky úspech.
Rozpaky kuchaře Svatopluka, zdroj: ČT
Keď neprší, nech aspoň kvapká
O nových seriáloch sme sa zhovárali s filmovým teoretikom Martinom Cielom. Televízie na Slovensku dnes ponúkajú seriály z Česka ako Rodinné putá či Poisťovňa šťastia. Čo si myslíte o ich umeleckej hodnote? Ako hodnotíte zámer STV a Markízy nakrútiť takýto typ seriálu? Čo si myslíte, je to prínos pre pôvodnú tvorbu, alebo to je len marketingový ťah na zvýšenie sledovanosti? Nie sú to len telenovely prispôsobené na naše pomery? Ako sa od nich odlišujú? Myslíte si, že majú šancu takéto seriály získať si divákov? Boli klasické československé seriály hodnotovo či umelecky lepšie? Alebo šlo rovnako len o snahu televízií pritiahnuť k obrazovkám čo najviac divákov, poprípade prezentovať nejaký ideologický zámer? Mali by v dnešných časoch úspech seriály ako Nemocnica na okraji mesta, Sanitka či Rodáci? Slovenskí aj českí diváci sú prezentovaní ako milovníci seriálov, viac-menej sa to ukazuje aj na prieskumoch. Čím to podľa vás je? Ako hodnotíte ponuku seriálov po roku 1989 - Silvánovci, Veľké srdce, Zborovňa, Horská služba? |