FOTO - SPI INTERNATIONAL
Dvaja priatelia Robert a Quentin majú radi filmový brak, trápne triky, smiešne horory, lepenkové kulisy, prepiate city, nadnesený pátos a škuľavých Mexičanov s potkaními fúzikmi. Preslávili sa naraz, v roku 1992. Quentin, rečený Tarantino, zabodoval filmom Reservoir Dogs a Robert Rodriguez očaril minimalistickým dielkom El mariachi.
Pre začiatok v šoubiznise je nevyhnutná legenda. Robert s Quentinom ich mali, prirodzene, dve: podľa jednej spolu pracovali v požičovni videokaziet, aby mohli do nemoty sledovať svoje obľúbené béčkové 'fľaksne'. Podľa druhej El mariachi vznikol s rozpočtom 7000 dolárov. Po zarátaní postprodukcie sa suma síce zvýšila na 250-tisíc dolárov, ale aj to je na americké pomery hriešne málo. Najmä preto, že za tieto drobné (čosi okolo 7,5 milióna našich 'fufníkov') vznikol zábavný, napínavý, vtipný a divákmi milovaný príbeh. Neskôr ho Rodriguez za 7,5 milióna dolárov prerobil s profíkmi do podoby hitu Desperado. "Mariašiovskú" trilógiu uzavrel vlani filmom Vtedy v Mexiku - za 30 miliónov.
Od dorastencov sa Robert sklonil k deťúšikom a vyčaril pre ne hneď tri filmy Spy Kids, jeden rozporuplnejší ako druhý. Quentin zatiaľ žal lány úspechov snímkami Pulp Fiction, Jackie Brown, Kill Bill... Už to vyzeralo tak, že sa ich cesty nadobro rozišli, keď tu zrazu Robert potreboval do svojho najnovšieho filmu japonské meče. Quentin nelenil, zvesil zo steny originály, používané v Kill Bill a priniesol ich kamošovi rovno do jeho digitálneho štúdia. Keď tam už bol, trošku si aj zarežíroval. Len jednu scénu.
Výsledok sa volá Sin City a je najlepšou filmovou adaptáciou komiksu, aká kedy vznikla. Čím viac peňazí zarábali Rodriguezove filmy, tým väčšie rozpočty mal na nakrúcanie nových a o to viac digitálnej techniky mohol zapojiť do nakrúcania. Sin City je ukážkou presne a dokonale využitých možností nových filmových technológií. Len o pol roka ho predbehol Kerry Conran s prvým čisto digitálnym filmom Svet zajtrajška, kde takisto živí herci hrajú vo virtuálnych kulisách.
Sin City nadväzuje na komiksové adaptácie (Dick Tracy, Prízračný svet, Cesta do záhuby, Z pekla a Batman začína), ktoré sa neuspokojujú len s prerozprávaním akčného zábavného komiksového príbehu, ale usilujú sa filmovým jazykom spostredkovať city, pocity, nálady, ducha predlohy.
Rodriguez pochopil komiks ako kvintesenciu jednoduchosti, opak bežnej filmovej utáranosti a doslovnosti. Podstatné je to, čo divákovi neukážeme, iba naznačíme. Stačí len správne motivovať, zacieliť jeho predstavivosť - a uvidí aj to, čo nedokáže zobraziť ani všemocná počítačová technika.
V Sin City Rodriguez zúročil všetko, čo sa dosiaľ naučil. Pátos tu dostal ten pravý rozmer. Kultoví herci prednášajú pamätihodné výroky, no pritom máme pocit, že z tých úsporných čierno-bielych liniek pred nami vyvstávajú skutočné, podmanivé charaktery.
Je tu všetko: horor, sci-fi, romanca, erotika, mystika, spillaneovská čertovsky drsná detektívka. Krásne ženy, tvrdí muži, obludné netvory. A všetko je tu tak, ako má byť. Teraz už len treba s napätím čakať, či (aj vďaka kusom ako Fakulta alebo Spy Kids) načisto nevymrelo publikum schopné myslieť, predstavovať si a snívať.
Sin City: Mesto hriechu (Sin City) o USA 2005 o 125 minút o Námet: Frank Miller o Scenár: Frank Miller, Robert Rodriguez o Réžia: Frank Miller, Robert Rodriguez, Quentin Tarantino o Kamera: Robert Rodriguez o Hrajú: Bruce Willis, Mickey Rourke, Clive Owen o Premiéra v SR: dnes
Zaujímavosti
* Film vychádza z prvých troch častí Millerovej série grafických noviel: Drsné zbohom, Veľká tučná zabíjačka a Ten žltý bastard.
* Zábery zo všetkých troch častí boli nakrútené presne tak, ako boli nakreslené. Do verzie pre kiná sa nezmestili, ale majú byť na DVD, ktoré vyjde v novembri.
* Ponuku stvárniť postavy v Sin City dostali napríklad aj Steve Buscemi, Leonardo DiCaprio, Michael Douglas, Johnny Depp či Christopher Walken, všetci ale odmietli.
* Elijah Wood si po hobbitovi Frodovi v trilógii Pán prsteňov tentoraz strihol kanibalského zabijaka žien Kevina.
* Quentin Tarantino si okrem režírovania jednej scény aj sám zahral - je mužom, ktorý sedí vedľa Marva v bare. Vo filme sa krátko mihne aj autor komiksovej predlohy Frank Miller v úlohe kňaza.
* Tarantinov honorár bol jeden dolár. Rodriguez vrátil rovnakú sumu, akú dostal za soundstrack Kill Bill. (her)