ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV TASR
BRATISLAVA - O bezpečnosti úspor na dôchodok, ktoré si ľudia ukladajú vo fondoch dôchodcovských správcovských spoločností, sú stále pochybnosti. Nejasnosti, ako sa bude riešiť situácia v prípade krachu, a otázku, či môžu ľudia o svoje úspory prísť, opozícia často využíva pri kritike dôchodkovej reformy. Ministerstvo práce preto prišlo s návrhom nového zákona o sociálnom poistení. Ten však zatiaľ nemá podporu ministerstva financií.
Dnešný zákon o sociálnom poistení hovorí, že Sociálna poisťovňa ručí za škody spôsobené prípadným protiprávnym konaním správcov "v plnej výške, najviac však do výšky 50 percent zostatku rezervného fondu solidarity". O náhrade škody musí podľa dnešných predpisov rozhodnúť súd.
Ministerstvo práce navrhuje, aby v zákone zostali iba slová o ručení v "plnej výške". Hovorca ministerstva Martin Danko tvrdí, že ide iba o "technické spresnenie", pretože už dnes za úspory v druhom pilieri podľa neho ručí štát do výšky 100 percent. "Štát plne garantuje platobnú schopnosť Sociálnej poisťovne, takže v prípade, že by v rezervnom fonde nebol dostatok prostriedkov, štát ich musí doplniť."
Za platobnú neschopnosť však štát ručí iba pri základných fondoch Sociálnej poisťovne, medzi ktoré rezervný fond nepatrí. Na tento nedostatok upozornil denník SME už v januári. Ministerstvo práce v návrhu novely zákona o sociálnom poistení teda rozširuje záruky štátu aj na platobnú neschopnosť rezervného fondu.
Obmedzenie ručenia na 50 percent zostatku fondu presadili do zákona poslanci na návrh Edit Bauer z SMK, aby sa rezervný fond nevyčerpal len na prípadnú náhradu škôd v druhom pilieri. Stalo sa však témou pre opozíciu a mnohí ľudia navyše dnešný zákon chápu tak, že im Sociálna poisťovňa v prípade škody nahradí len polovicu zo strát, čo nie je pravda. "Chceme, aby sa skončili tieto pochybnosti," hovorí Danko.
Mikuláš Gera z tlačového odboru ministerstva financií oponuje, že terajší systém je dostatočne bezpečný a "riziko krachu ktorejkoľvek dôchodkovej správcovskej spoločnosti je vysoko nepravdepodobné".
To isté si myslí aj riaditeľ Nadácie F. A. Hayeka Martin Chren: "Neviem si predstaviť, že by renomované dôchodkové správcovské spoločnosti vytunelovali fond na Slovensku a pokazili si renomé na celom svete." Hovorí, že ide o pseudodiskusiu. Oveľa väčším rizikom dôchodkovej reformy sú podľa neho samotní politici.
Odhaduje sa, že za 30 rokov bude v správcovských spoločnostiach suma rovnajúca sa zhruba polovici hrubého domáceho produktu. Keby systém spadol, žiadny rezervný fond ani štát by takú škodu nedokázali nahradiť. Preto je rozhodujúce, aby úspory spravovali spoločnosti s medzinárodným kreditom, hovorí Chren.
Ručenie v zákone
Dnešné znenie zákona o starobnom sporení
Sociálna poisťovňa ručí v plnom rozsahu, najviac do výšky 50 % zostatku rezervného fondu solidarity ku dňu nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia súdu, za škodu spôsobenú rozhodnutím, postupom alebo konaním dôchodkovej správcovskej spoločnosti a depozitára, ktoré sú v rozpore s týmto zákonom alebo inými predpismi, a zastupuje sporiteľov pred súdom.
Navrhované znenie zákona o starobnom sporení
Sociálna poisťovňa ručí v plnom rozsahu za škodu spôsobenú rozhodnutím, postupom alebo konaním dôchodkovej správcovskej spoločnosti a depozitára, ktoré sú v rozpore s týmto zákonom alebo inými predpismi.
Dnešné znenie zákona o sociálnom poistení
V prípade platobnej neschopnosti niektorého zo základných fondov poskytne štát Sociálnej poisťovni finančnú výpomoc.
Navrhované znenie zákona o sociálnom poistení
V prípade platobnej neschopnosti niektorého zo základných fondov a rezervného fondu solidarity poskytne štát Sociálnej poisťovni finančnú výpomoc.
Dnešné znenie zákona o sociálnom poistení
Rezervný fond solidarity je určený na dávky, na ktorých úhradu nie je dostatok finančných prostriedkov v príslušnom základnom fonde, a na úhradu škody podľa osobitného predpisu.
Navrhované znenie zákona o sociálnom poistení
Rezervný fond solidarity je určený na dávky, na ktorých úhradu nie je dostatok finančných prostriedkov v príslušnom základnom fonde, a na úhradu škody spôsobenej rozhodnutím, postupom alebo iným konaním dôchodkovej správcovskej spoločnosti a depozitára, ktoré sú v rozpore s osobitným predpisom alebo inými právnymi predpismi a ktoré mali za následok poškodenie majetku v dôchodkovom fonde.
Kontrola DSS má viacero úrovní
Štátny dozor - vykonáva ho Úrad pre finančný trh
* udeľuje povolenie na výkon činnosti DSS;
* vykonáva dohľad nad DSS;
* prijíma opatrenia vrátane nútenej správy dôchodkového fondu, ak sa DSS dostala napríklad do konkurzu alebo porušila závažne zákon;
* má pod kontrolou vlastnícku štruktúru DSS a jej zmeny;
* ukladá sankcie a pokuty.
Depozitár
* každá DSS má svojho depozitára, banku, cez ktorú prechádzajú všetky platby a prevody finančných prostriedkov, ktoré tvoria majetok v dôchodkovom fonde. Depozitár napríklad kontroluje:
- či pokyny DSS na uskutočňovanie platieb a nákup cenných papierov a ďalších majetkových transakcií sú v súlade so zákonom a štatútom DSS. Preto je oprávnený požadovať od DSS všetky potrebné doklady;
- či si DSS účtuje správnu výšku poplatkov za správu dôchodkového fondu;
- či je správne vypočítaná hodnota dôchodkovej jednotky.
* depozitár zodpovedá DSS za škody, ktoré spôsobil protiprávnym postupom.
Ak by sa depozitár stal platobne neschopným, majetok v dôchodkových fondoch nemôže byť ani predmetom exekúcie, ani súčasťou konkurznej podstaty depozitára.
Pravidlá obozretného podnikania DSS
* DSS je zo zákona povinná zriadiť útvar vnútornej kontroly pre každý dôchodkový fond. Jeho úlohou je dozerať, či DSS pri nakladaní s majetkom v jednotlivých fondoch postupuje v súlade so záväznými predpismi. Šéf kontroly je povinný okamžite o zistených nedostatkoch a porušeniach predpisov informovať Úrad pred finančný trh, Dozornú radu DSS a depozitára.
* DSS nesmie nakupovať do majetku svojich dôchodkových fondov akcie tých spoločností, ktoré ju ovládajú, alebo svoje vlastné akcie.
* Majetok dôchodkových fondov musí byť oddelený od majetku DSS. Ak by sa DSS prepadla do platobnej neschopnosti, majetok dôchodkového fondu nemôže byť predmetom exekúcie ani konkurzu.
Rozloženie rizika
* Peniaze v dôchodkovom fonde môžu byť investované len do cenných papierov serióznych emitentov, ktoré sú obchodovateľné na štátom regulovaných trhoch búrz vyspelých krajín - EÚ, OECD. Tieto trhy musia byť prístupné verejnosti a fungovať pravidelne.
* Zákon zároveň hovorí, ktoré cenné papiere sa nemôžu v dôchodkovom fonde nachádzať: napríklad akcie depozitára, dôchodkovej správcovskej spoločnosti, ktorá spravuje príslušný dôchodkový fond, ale ani drahé kovy či tzv. opcie na dodávku cenných papierov s odkladom platby do budúcnosti.
* Priamo zákon obmedzuje, aké percento cenných papierov podľa druhov vydaných jedným emitentom môže vlastniť dôchodkový fond. Význam tohto opatrenia je v tom, aby v prípade ekonomických ťažkostí jedného emitenta nedošlo k ohrozeniu celého fondu. Ak skladba majetku v dôchodkovom fonde je v rozpore s predpísanými limitmi a obmedzeniami, úrad môže nariadiť DSS, aby urobila nápravu.
* Majetok dôchodkového fondu sa nesmie použiť na poskytovanie pôžičiek.
* Obmedzené je aj prijímanie úverov. Prípustné sú len pôžičky so splatnosťou do jedného roka na dočasné preklenutie nedostatku peňazí v dôchodkovom fonde. Ich celková suma nesmie prekročiť 5 percent hodnoty majetku fondu.
Signalizácia porúch
* Jedným z kľúčových zabezpečovacích prvkov je denné porovnávanie výnosnosti dôchodkových fondov rovnakého typu všetkých DSS navzájom. Ak sa výnosnosť jedného fondu odchýlili od priemerných výnosov konkurenčných dôchodkových fondov, je to signál pre sporiteľov, regulačný úrad, ako aj pre depozitára, že niečo s fondom nie je v poriadku. V prípade, že sa v lehote piatich dní nepodarí výnosnosť fondu "dorovnať" na úroveň priemernej výnosnosti ostatných konkurenčných fondov, DSS musí do "postihnutého" fondu previesť časť svojho vlastného majetku, aby sa parameter výnosnosti dostal na úroveň konkurencie. Podobne sa postupuje aj v prípade, ak dôchodkové fondy sú ako celok v strate.
Dnešný zákon hovorí, že Sociálna poisťovňa ručí za škody spôsobené prípadným protiprávnym konaním správcov "v plnej výške, najviac však do výšky 50 percent zostatku rezervného fondu solidarity".
Autor: IVAN ŠTULAJTERANDREA HAJDÚCHOVÁ