Čoraz bohatší klienti sú dôvodom príchodu nových bánk na Slovensko. Takou je aj aj švajčiarska banka HSBC, ktorú k nám prilákala najmä firemná klientela. Svoju pobočku si tu založila len pred mesiacom. FOTO - REUTERS
BRATISLAVA - Banky sa o svojich najbohatších klientov vedia postarať. Nie je to len poskytnutie výhodnejšieho úveru, rada, kde investovať či kúpa nehnuteľnosti. Banka na želanie klienta môže zabezpečiť luxusnú dovolenku alebo lístky do milánskej opery.
To všetko je tu však len pre klientov bánk s miliónmi korún na účte. Banky svoje služby pre takýchto klientov nazývajú privátnym bankovníctvom, a to zahŕňa i plnenie vysoko nadštandardných prianí.
Vyberaná klientela
Podmienkou, ako sa stať najváženejším klientom banky, je stav konta. Niektorým bankám pôsobiacim na Slovensku stačí mať na účte už jeden milión korún, pre iné je klient zaujímavý až po piatich miliónoch. "Klientmi privátneho bankovníctva sa stávajú tí, ktorí spĺňajú nasledovné podmienky: vlastníctvo viacerých nehnuteľností, investície v cenných papieroch a disponibilný kapitál nad päť miliónov korún," tvrdí hovorkyňa HVB Bank Andrea Kollárová.
Peniaze niekedy nemusia stačiť, pretože banka si budúcich VIP-klientov vyberá a preveruje. "Dávame si pozor na prípady prania špinavých peňazí. Ak ide o nového klienta, ktorý peniaze napríklad zdedil vzahraničí, samozrejme požadujeme zdokladovanie majetku formou výpisov z dedičského konania," hovorí Marian Matušovič, riaditeľ privátneho bankovníctva VÚB.
Najbohatší klienti majú potom právo na svojho osobného bankára, ktorý je im k dispozícii prakticky 24-hodín denne. Spravuje klientove účty, radí, kde investovať tak, aby sa jeho majetok čo najviac zveľaďoval. "Poradenstvo ohľadom investovania je len istá časť poradenstva. Privátne bankovníctvo je komplexná starostlivosť zahŕňajúca proces od strategického plánovania, cenných papierov až po reality," vysvetľuje Jana Lukáčová, hovorkyňa Ľudovej banky.
Nadštandardné služby
Nemusí ísť len o typické bankové služby, ale osobný bankár môže pomôcť napríklad pri sprostredkovaní dovolenky. "Poskytneme informácie o jednotlivých destináciách a zabezpečíme cestovné šeky alebo hotovosť," hovorí Kollárová z HVB Bank.
Banka zabezpečí aj netradičnejšie požiadavky. "Keďže klienti privátneho bankovníctva si čoraz častejšie svoje peniaze aj radi užívajú, vieme im poradiť aj, ako užívať volný čas. Napríklad zorganizovaním návštevy opery La Scala, zápasu futbalového klubu AC Miláno v lige majstrov, alebo návštevou podujatia F1 v Monze," povedal Matušovič z VÚB.
Banky zaručujú pre svojich najdôležitejších klientov maximálnu diskrétnosť. K ich údajom má prístup len obmedzený počet osôb. "Všetkými informáciami o klientovi disponuje len jeho privátny bankár. Okrem toho stretnutia s klientom sú v oddelených, diskrétnych priestoroch a časovo, no i miestom konania sa môžu plne prispôsobiť prianiu klienta," spresňuje hovorkyňa Ľudovej banky.
Údaje by sa nemali dostať ani k radovým zamestnancom bánk. "Klient má účet vedený na svoje meno a priezvisko, v bankovom informačnom systéme je však pod takzvaným numerickým menom. Len veľmi úzky okruh zamestnancov banky má informáciu o tom, kto je skutočným vlastníkom účtu a kto je oprávnený disponovať so zostatkami na účtoch alebo inými finančnými aktívami," hovorí riaditeľ privátneho bankovníctva Tatra banky Miloslav Moravčík.
Osobitné poplatky za privátne bankovníctvo banka zvyčajne nevyberá. Profituje už len z toho, že spravuje účty s veľkou hotovosťou. "Klientovi sú spoplatnené len jednotlivé služby a produkty, ktoré využíva, a to zväčša individuálne," dodala hovorkyňa HVB Bank.