Nemecký MAN Nutzfahrzeuge plánuje v novom závode vyrábať pätnásťtisíc nákladných áut ročne. Na Slovensku to asi nebude. ILUSTRAČNÉ FOTO - MAN AG
BERLÍN, BRATISLAVA - Nemecká automobilka MAN sa už predbežne rozhodla, že svoj nový závod nepostaví v Kechneci pri Košiciach, ale v poľskom Krakove. Túto informáciu včera prinieslo nemecké vydanie denníka Financial Times s odvolaním sa na informácie z expertnej skupiny nemeckého koncernu.
Rozhodnutie expertov ešte preskúma šéf automobilky Hakan Samuelsson a šéf divízie úžitkových áut MAN Nutzfahrzeuge Anton Weinmann v najbližších dňoch. "Nemôžem potvrdiť ani vyvrátiť medializované informácie. Oficiálne stanovisko vydáme až po tom, keď sa definitívne rozhodneme," povedala hovorkyňa MAN Nutzfahrzeuge Nina Gutzeitová.
Starosta obce Kechnec Jozef Konkoly nemá informácie, že by Slovensko zo súboja o investíciu vypadlo. "Pokiaľ viem, MAN rokovania ešte neprerušil. V každom prípade, ak by sa táto informácia potvrdila, bola by to veľká škoda," vyhlásil Konkoly, v ktorého obci sa v uplynulých rokoch usadili niekoľkí významní zahraniční investori.
V novom závode, do ktorého plánuje MAN investovať zhruba 40 miliónov eur (1,56 mld. Sk), sa má v prvej fáze vyrábať zhruba 15-tisíc kamiónov ročne. Investícia by mala podľa neoficiálnych informácií vytvoriť až sedemtisíc nových pracovných miest. V okrese Košice-okolie bolo ku koncu mája takmer 11-tisíc uchádzačov o zamestnanie.
Závod má pre MAN strategický význam. V západnej Európe síce dopyt po úžitkových autách v minulých rokoch stúpal len mierne, no od východoeurópskych trhov si firma sľubuje omnoho výraznejší rast. V súčasnosti firma predáva ročne po celom svete 63-tisíc nákladných áut. Do roku 2010 chce zvýšiť tento počet na viac než 90-tisíc.
Krakov by mal byť podľa denníka Financial Times Deutschland pre automobilku MAN dobrým východiskovým bodom vzhľadom na dopravné spojenie a geografickú polohu mesta. Podnik môže navyše ponuku prispôsobiť aj klientom, ktorí chcú jednoduchšie technické vybavenie áut, a teda nižšie ceny. MAN už v Poľsku vyrába: v meste Tarnowo Podgorne zamestnáva 2500 pracovníkov. (tv, čtk, sita)
Automobilky, ktoré na Slovensko nechceli
BMW
Pred piatimi rokmi sa nemecká automobilka BMW rozhodovala, kde umiestni svoj nový montážny závod. V hre bol aj Prešov. Slovensko ponúkalo desaťročné daňové prázdniny a výhodné zabezpečenie požadovaného pozemku s celkovou rozlohou asi 250 hektárov. Vedenie koncernu BMW sa nakoniec rozhodlo, že postaví svoj závod v bývalom východnom Nemecku.
Rover
O postavení závodu za 200 miliónov eur na Slovensku vlani uvažovala aj britská automobilka Rover. Ako sa však neskôr ukázalo, Briti použili slovenský hlad po investíciách len ako nástroj na pritlačenie poľskej vlády, aby im uvoľnila montážny závod vo Varšave po skrachovanej juhokórejskej automobilke Daewoo-FSO.