Ukázala to náhoda, keď mali minulý týždeň v utorok vysielače JOJ veľký výpadok a jej spravodajstvo videlo iba 2,2 percenta divákov. Sledovanosť Novín JOJ býva v lete okolo 10 percent a Správy STV, ktoré zvyčajne sleduje asi 8 percent divákov, v ten deň stúpli na 19,1 percenta.
Keby JOJ prestala vysielať správy, hypoteticky by spravodajstvo STV malo rovnakú sledovanosť ako hlavné správy Markízy, ktorá ich vysiela skôr. Tieto čísla si všimol internetový portál medialne.sk.
Analytik a šéfredaktor servera Radoslav Augustín hovorí, že televízie v sezóne 2004/2005 prestávajú často vysielať celovečerné filmy. "Trend je jednoznačný - peoplemetre tak ako v zahraničí, aj na Slovensku vytláčajú z obrazoviek filmy," napísal. Filmy ako-také nie sú pôvodne televíznym formátom a podľa Augustína sa diváci zameriavajú na televízne formáty na pokračovanie.
Ľudovít Tóth, hovorca televízie JOJ, potvrdil, že tento trend je známy vo svete už dlhšie, a tak ako Slovensko dobieha éru reality šou, tak dobieha aj trend poklesu počtu filmov v televízii. "Súvisí to aj s rozšírením DVD prehrávačov, kde sa dajú pozrieť filmy v pohodlí bez reklám a vznikom množstva multiplexov, ktoré uvádzajú film o rok skôr," povedal. Podobne reagovala aj Ivana Semjanová, hovorkyňa televízie Markíza. "Najväčší úspech má u nás pôvodná tvorba."
Podľa Augustína si trh žiada lokálne a divákovi blízke príbehy, pričom ideálna forma výhodná pre televízie a akceptovaná u diváka je seriál. Úspech majú najmä nové české seriály.
Peoplemetre okrem iného odhalili, že Markíza v minulom týždni dosiahla najnižší podiel na trhu od štartu elektronického merania. Prvýkrát bol pod 30 percent, presnejšie 29,3 percenta. "Tieto čísla nás mrzia, klesajúci podiel je však trend, ktorý sa každoročne v tomto ročnom období a počasí opakuje," povedala Semjanová. Iným televíziám sú diváci vernejší. (rk)
Z porovnania televízií
Sledovanosť spravodajstva klesla všetkým televíziám, najviac Markíze. Tá dosahovala v zimnom období výnimočne aj takmer dvojnásobnú sledovanosť, ostatné televízie klesli asi o štvrtinu.
Zdroj: medialne.sk, obdobie 27. 6. - 3. 7. 2005
Podiel na trhu: z ľudí, čo práve pozerali televíziu
Sledovanosť: zo všetkých obyvateľov Slovenska nad 12 rokov
Podiel na trhu
Markíza | 29,3 % |
Jednotka STV | 20,1 % |
JOJ | 13 % |
Dvojka STV | 5,5 % |
Zdroj: medialne.sk, obdobie 4. - 10. 7. 2005
Spravodajstvo - sledovanosť
Televízne noviny Markíza | 19,9 % |
Noviny JOJ | 9,9 % |
Správy STV | 8,0 % |