Tam, kde sa podľa oficiálnych vyjadrení robí archeologický výskum, sa dnes stavia cesta. Tú potrebuje investor najmä preto, lebo jedinou prístupovou cestou cez obec Teplička sa nedajú doviezť do výrobných hál obrovské strojné zariadenia. Tie by sa mali začať montovať už koncom augusta.
Spevnené plochy, ktoré nápadne pripomínajú podklad pre cestu, sú podľa Stanislava Vinca, šéfa hlavnej investorskej spoločnosti Žilina Invest, "potrebné na archeologický výskum".
Cesta sa však stavia na pozemkoch vlastníkov, ktorí ich ešte nepredali. Niektorí z nich ich ani predať nechcú, "kým nedoplatia tým, ktorí už pozemky odpredali pod cenu", hovorí členka petičného výboru Justína Kozánková.
Podľa zákona je na stavbu cesty potrebné vydať stavebné povolenie, to však vydané nie je.
Advokát poškodených vlastníkov pôdy Maroš Uhaľ povedal, že na výstavbu infraštruktúry nie je žiadny právny podklad. "Je to presne také, ako keby na vašom pozemku niekto z ničoho nič začal stavať," povedal.
Juraj Súlovec, riaditeľ Inšpektorátu slovenskej stavebnej inšpekcie v Žiline, povedal, že "zatiaľ sme sa touto stavbou, teda infraštruktúrou, nezaoberali a nemáme v pláne ani kontrolu". Podľa neho sa tak možno stane po prázdninách. Keby dostala inšpekcia podnet, začne podľa neho konať aj skôr.
Podnet pripravuje Uhaľ a v mene vlastníkov zvažuje "všetky právne kroky" s tým, že sa dajú očakávať v najbližšom čase.
Starosta obce Nedzedza Dušan Vajda, do ktorej katastrálneho územia zasahuje automobilka, povedal, že musí postupovať tak, aby sa zákony dodržiavali. "To isté vyžadujem aj od občanov, ale, žiaľ, pri niektorých veciach, ktoré robí štát, sa zákon nedodržuje." Postoj štátu k zákonom mu sťažuje situáciu. Ľudia sa vraj ohradzujú, prečo by pri stavbách v obci mali oni dodržiavať zákon, ak ho nedodržujú tí, čo stavajú Kia.
Autor: rk, iš