FOTO - ARCHÍV |
Belvedere-Wettbewerb, jedna z najprestížnejších medzinárodných speváckych súťaží, vznikla v roku 1982. Jej zakladateľ a dlhoročný šéf viedenskej Komornej opery ju v protiklade k akademickým súťažiam koncipoval ako burzu spevákov, otvárajúcu cestu do veľkých operných domov. Víťazstvo v Belvedere si do životopisu píšu súčasné hviezdy ako napríklad Angela Gheorghiu, Peter Edelmann či Carmen Oprisanu. A teraz, prvýkrát v histórii súťaže, sa absolútnou víťazkou stala Slovenka - mladá absolventka VŠMU v Bratislave ADRIANA KUČEROVÁ. Naši diváci môžu rodáčku z Lučenca poznať z Opery SND, kde sa predstavila ako skvelá Morgana v Händlovej Alcine či Prvá žienka v Dvořákovej Rusalke.
Váš príbeh nie je bežný. K štúdiu spevu ste sa dostali vo veku, keď mladí speváci majú za sebou prvé kroky na profesionálnych javiskách.
Ako dieťa som prešla desiatkami súťaží v ľudovom aj populárnom speve, ale je pravda, že prvé operné predstavenie som videla ako dvadsaťročná. Po maturite na lučenskom gymnáziu som odišla študovať učiteľstvo na Pedagogickú fakultu do Banskej Bystrice. Nie som bohémsky typ, takže voľný čas som sa rozhodla využívať efektívne - hodinami spevu na základnej umeleckej škole.
Na bratislavské konzervatórium ste nastúpili hneď po štátniciach?
Áno. Vzali ma rovno do druhého ročníka, v treťom som robila prijímačky na VŠMU. Práve som ju absolvovala v triede Viktórie Stracenskej.
Jún vám nepriniesol len ďalší vysokoškolský diplom, ale ako prvej Slovenke v histórii aj víťazstvo v jednej z najprestížnejších speváckych súťaží, viedenskej Belvedere. Aký je jej priebeh?
Samotnej súťaži vo viedenskej Komornej opere predchádzajú predkolá, ktoré sa konali po celom svete, jedno z nich aj v Bratislave. Tento rok sa prihlásilo tritisíc účastníkov, do Rakúska sa ich nakoniec dostalo stoštyridsaťdva. Viedenská časť trvá týždeň a má tri kolá. Vo finále zostalo pätnásť spevákov. V každom kole sa spieva jedna ária z pripraveného programu. Mne šťastie priniesla Massenetova Manon, ktorú milujem. Naštudovala som ju počas trojmesačného študijného pobytu na konzervatóriu v Lyone.
Aké bolo zloženie poroty?
Porota mala šestnásť členov. Boli to predovšetkým riaditelia a intendanti veľkých operných domov, z Barcelony, Amsterdamu, Monaka, Berlína, Moskvy, Štokholmu, Osla, ale aj z milánskej La Scaly, ktorej cena je medzi spevákmi jedna z najžiadanejších. Z tej sa naozaj teším.
Medzi cenami, ktoré ste získali, je aj cena publika. Kto ju udeľuje?
Finálové kolo je verejné, o cene rozhodujú diváci hlasovacími lístkami.
Súťaže tohto typu sú atraktívnymi burzami speváckych príležitostí. Už vám prinieslo víťazstvo nejaké konkrétne ponuky?
Z cien, ktoré som získala, vyplýva predspievanie v milánskej La Scale a koncert v Paríži. Okrem toho sa mi ozvalo viacero zahraničných agentúr. Na jeseň ma čaká predspievanie vo veľkých operných domoch vo Viedni, Mníchove, Drážďanoch, Kolíne. Okrem toho nastupujem do angažmánu v SND, kde od vlani účinkujem ako hosť. Som veľmi rada, že budem mať domovskú opernú scénu.
Na začiatku profesionálneho života ste sa katapultovali na pozíciu, o ktorej väčšina spevákov len sníva. Aký je to pocit?
Verím, že to prinesie pozitívnu zmenu do môjho života. Ale zároveň mám zmiešané pocity. Preskočila som istý stupeň, pozývajú ma predspievať do popredných operných domov na veľké postavy skôr, než som získala prax na malých. Dúfam, že stretnem múdrych ľudí, ktorí ma nebudú tlačiť do vecí, čo by mi mohli poškodiť, a nebudem nútená spievať party, ktoré nie sú pre mňa vhodné. A že ma extrémne množstvo práce neprevalcuje. Ale to si budem musieť ustrážiť v prvom rade sama.
Autor: MICHAELA MOJŽIŠOVÁ(Autorka je hudobná publicistka)