Funkciu Petra Hartza, ktorý figuruje v korupčnom škandále, by mal prevziať šéf predstavenstva Bernd Pischetsrieder (na snímke). Pischetsrieder už avizoval, že chce nemilosrdne objasniť všetky podrobnosti škandálu a najať si na to poradenskú firmu. FOTO - ČTK |
Škandál okolo bývalého šéfa personálnej divízie Škody Mladá Boleslav Helmuta Schustera a jeho údajných nekalých úplatkárskych aktivít sa rozrastá. Do verejnej pozornosti sa dostali praktiky členov celokoncernovej závodnej rady Volkswagenu.
Jej dlhoročný predseda Klaus Volkert sa najskôr zamočil do Schusterovej aféry. Vysvitlo, že s ďalšími osobami založili eseročky, pri ktorých sa nedá vylúčiť, že mali slúžiť ako zberne získaných úplatkov. Tieto podozrenia si berie pod lupu prokuratúra v Braunschweigu. Volkert medzičasom rezignoval na funkciu šéfa celokoncernovej závodnej rady.
Súčasne sa však v nemeckých novinách objavujú nepotvrdené podrobnosti o tom, ako sa predstavenstvo VW pokúšalo získať si členov závodnej rady na svoju stranu. Cieľom bolo dosiahnuť ústupčivosť závodnej rady pri rôznych racionalizačných programoch.
Denník Financial Times Deutschland píše, že člen predstavenstva VW Peter Hartz vydal "jasný príkaz poskytnúť závodnej rade rozpočet, okrem iného na služobné cesty, ktorého využívanie sa nekontrolovalo". Z tohto rozpočtu, ktorého výška nie je zatiaľ známa, mohli čerpať členovia celokoncernovej závodnej rady podľa vlastného uváženia. Finacial Times cituje nemenovaného manažéra VW, podľa ktorého nejestvovala ani dodatočná kontrola výdavkov. Podľa novín sa týmto javí nedávne dementi Petra Hartza, že nemal žiadne informácie o výdavkoch závodnej rady na luxusné cesty a na ľahké ženy, v úplne novom svetle. Ako by aj mal mať, keď údajne poskytol závodnej rade výdavkový "bianko šek"? V iných firmách musia totiž výdavky členov závodnej rady na služobné cesty a podobné aktivity spolupodpisovať príslušní členovia predstavenstva.
Podľa novín Frankfurter Allgemeine Zeitung sa v predstavenstve Volkswagenu majú prerozdeliť kompetencie. Peter Hartz by mal vraj stratiť rezort "vládne vzťahy", ktorý má na starosti styky VW s Berlínom a Bruselom. Zodpovednosť za tento úsek by mal prevziať šéf predstavenstva Bernd Pischetsrieder.
Ak by sa správa nemeckého denníka potvrdila, potom by išlo o strategickú oslobodzovaciu akciu najväčšej európskej automobilky. Škandál začína totiž pomaly, ale isto nadobúdať politické rozmery. Peter Hartz je považovaný za priateľa sociálno-demokratického kancelára Gerharda Schrödera. Okrem toho je hlavným autorom reformného balíka na nemeckom pracovnom trhu, ktorý je po ňom aj pomenovaný. Niektorí hospodársko-politickí komentátori sa domnievajú, že vedľajším efektom aféry VW je zasiahnuť ľavicovú koalíciu sociálnych demokratov a Zelených, u ktorých požíval Peter Hartz mimoriadne renomé. Najmä na pozadí skutočnosti, že advokátom jedného z hlavných obvinených je Wolfgang Kubicki, vysoký predstaviteľ liberálnej FDP, ktorá chce 18. septembra spolu s konzervatívnymi stranami CDU a CSU vyhrať predčasné parlamentné voľby.