Jedna z havarovaných stíhačiek. FOTO - ARCHÍV TASR |
PREŠOV - Obvodný vojenský súd v Prešove v pondelok v plnej miere oslobodil pozemného navigátora leteckej prevádzky Ozbrojených síl SR Miroslava Adama, obžalovaného z trestného činu všeobecného ohrozenia. Samosudcu Mariána Polačeka presvedčili argumenty obhajoby.
V prípade uznania viny mu hrozilo, že vo väzení strávi jeden až päť rokov. Vojenský prokurátor navrhol súdu, aby obžalovanému vymeral dvojročný trest odňatia slobody s podmienečným odkladom na štyri roky a zároveň aj trest zákazu činnosti riadiaceho pracovníka civilnej leteckej prevádzky na tri roky.
Letovod I. triedy, 36-ročný kapitán v zálohe, mal podľa prokurátora nedodržaním predpisov a nedbalým plnením povinností prispieť k tragickej havárii dvoch vojenských stíhačiek MIG - 29, ktoré sa 6. novembra 2002 vo večerných hodinách počas cvičného letu dostali vo vzduchu do kontaktu a havarovali v katastri obce Hnilčík. Pilot stíhačky, ktorá nacvičovala prenasledovanie a likvidáciu nepriateľského lietadla, haváriu neprežil. Jeho kolega v druhom lietadle sa vďaka katapultovaniu zachránil. Ozbrojeným silám SR vznikla škoda 600 miliónov korún, Lesy SR vyčíslili škodu na lesnom poraste na 44-tisíc.
Podľa vojenského prokurátora z výpovedí svedkov, súdnych znalcov, z posudku, ktorý vyhotovila vyšetrovacia komisia ustanovená náčelníkom Generálneho štábu Ozbrojených síl, a z ďalšieho dokazovania jednoznačne vyplýva, že "skutok sa stal, je trestným činom a spáchal ho obžalovaný".
Zo záznamu komunikácie medzi pilotom a navigátorom vyplýva, že vzdialenosť medzi obidvoma lietadlami bola niekoľko sekúnd pred haváriou jeden kilometer pri prevýšení 200 metrov. Po zahlásení odpalu sa ešte letovod opýtal, či pilot splnil úlohu. Odpoveď znela, že ju plní. Po dvoch sekundách navigátor vydal príkaz na otočenie lietadla. Stíhač ho už nepotvrdil.
Ako povedal prokurátor pri cvičení prepadu vzdušného cieľa v noci v malej výške nesmie byť vzdialenosť medzi oboma lietadlami menšia ako kilometer a prevýšenie pod 300 metrov. Kapitán Adam na to pilota podľa obžaloby neupozornil, čím porušil bezpečnostné predpisy a prispel k tragédii.
Advokát Milan Kuzma obžalobu spochybnil predovšetkým neplatnosťou predpisu, na ktorý sa prokurátor odvolával. "Tento predpis bol koncipovaný na staršiu generáciu stíhačiek. Aj preto ho podľa nášho názoru stiahli a v čase havárie neplatil, nové predpisy však ešte neboli pripravené.
Lietadlá MIG - 29 majú úplne iné technické parametre. Sú vybavené laserovým zariadením, ktoré dokáže určiť polohu s presnosťou až do troch metrov. Letovod disponuje rádiolokátorom s odchýlkou určenia výšky až 500 metrov. Nemohol teda presne určiť vzájomnú polohu lietadiel."
Obhajca za jednu z príčin havárie označil aj "neštandardný manéver".
V prospech obžalovaného vypovedali aj jeho kolegovia. Podľa priamych nadriadených sa kapitán Adam nedopustil žiadnej chyby. "Letovod nemal šancu ani čas, aby zasiahol. Potreboval by tridsať až štyridsať sekúnd. On mal na to sedem sekúnd. A teraz sa mu kladie za vinu, že bol pasívny," zdôraznil obhajca.
Prokurátor sa proti rozsudku okamžite odvolal. Prípadom sa bude musieť zaoberať Vyšší vojenský súd.