Zuzana Zúbeková zo Vzájomnej zdravotnej poisťovne Dôvera hovorí, že poistenec, ktorý nezaplatil preddavok na poistné za tri mesiace a neplatil ani nedoplatok, hoci ho poisťovňa vyzývala, má právo len na úhradu neodkladnej zdravotnej starostlivosti.
Podľa Petry Kafúnovej zo Všeobecnej zdravotnej poisťovne môžu poisťovne vymáhať od neplatičov peniaze cez Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a platí to nielen pre istinu, ale aj penále. Zákon o prípadnom odpustení úrokov z omeškania nehovorí, podľa Kafúnovej to ani nie je potrebné. "Zdravotná poisťovňa si môže uplatniť nárok, ale nemusí," hovorí.
Ak poisťovňa penále vymáhať chce, vypočíta ho ako 2,5-násobok základnej úrokovej sadzby NBS platnej v deň splatnosti preddavku na poistnom alebo v deň splatnosti nedoplatku. Podľa súčasnej základnej sadzby by to bolo 7,5 percenta.
Živnostník môže dostať pokutu, napríklad, aj keď neodovzdá svojej pobočke zdravotnej poisťovne Výkaz preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie alebo iné podobné tlačivá. Poisťovňa vtedy nedáva žiadnu sankciu, ale pokutu do 10-tisíc korún mu môže dať Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Ak živnostník znova zanedbá svoju administratívnu povinnosť, môže dostať dvojnásobnú pokutu. (rf)