Milan Records / BMG
Tento najnovší film Davida Lyncha získal na medzinárodnom filmovom festivale Cannes 2001 cenu za réžiu. Na soundtracku k nemu Lynch opäť spolupracoval so svojím dvorným autorom Angelom Badalamentim.
Väčšinu skladieb nahrali v štúdiu Ve Smečkách Pražskí filharmonici pod taktovkou Štěpána Koníčka. Samozrejme, že zázrak Twin Peaks a Falling v podaní Julee Cruise sa len ťažko opakuje. Ani objav typu Rammstein z Lost Highway sa tentoraz nekoná.
Po úvodnej swingovke Jitterbug nasleduje zmes Badalamentiho melódií (od komorne džezovej Dinner Party Pool Music až po zimomriavky vyvolávajúce plochy v Diner či Silencio) a kompozícií Davida Lyncha a Johna Neffa s dominujúcou elektrickou gitarou. Dopĺňa ich blues Sonnyho Boya Williamsona a skladba Llorando, čo nie je nič iné než Crying Roya Orbisona spievané á capella v španielčine! Badalamentiho za túto hudbu nominovali na Zlatý glóbus i cenu Britskej filmovej a televíznej akadémie.
Legally Blonde
A&M / Universal
Pravá blondínka s Reese Witherspoonovou je komédia skôr pre generáciu Britney Spearsovej. Tomu zodpovedá i výber piesní na tento soundtrack. Od úvodného hitu 21-ročnej Hoku Perfect Day (moja generácia si len s povzdychom spomenie na rovnomennú skladbu Lou Reeda) sa na nás valí záplava mladých speváčok - Mya, Lisa Loeb, Valeria, Krystal Harris, Superchic(k) a ďalšie. Celé to však pôsobí až príliš umelo. Dievčatá napodobňujú vzory, a tak Watch Me Shine znie ako Spearsová, Oooh La La zasa ako Lopezová. A remix slávnej skladby Jamesa Browna Sex Machine ma dosť znechutil. Z celého albumu sa vymyká asi len Magic (hip-hopová verzia Stingovej Every Little Thing She Does Is Magic).
American Pie 2
Universal
Soundtrack k teenegerskej komédii Prci, prci, prcičky 2 je akýmsi samplerom známych i začínajúcich neopunkových a rockových kapiel. A tak z neho postupne zaznejú Blink-182, Green Day, Sum 41, Fenix TX. Občas sa objaví náznak britpopu (American Hi-Fi), surfujúcich Beach Boys (kalifornskí Flying Blind) či hip-hop (Uncle Kracker). A, samozrejme, nechýba ani melancholická balada Be Like That v podaní 3 Doors Down.
Ali
Universal
Životopisný film o slávnom boxerovi s jedným z oscarových kandidátov Willom Smithom v hlavnej úlohe získal i nomináciu na Zlatý glóbus za hudbu. Bohužiaľ, zostavovatelia soundtracku jej autorom - Lise Gerrard (ex-Dead Can Dance) a Pieterovi Bourkemu dali priestor len v záverečnej See The Sun. Dúfam, že táto trestuhodná nedbalosť bude čoskoro napravená ďalším CD len s ich skvelou hudbou (mimochom obaja spolupracovali už na hudbe k predchádzajúcemu filmu Michaela Manna Dymová clona), i keď inak proti výberu piesní nič nemám. Práve naopak. Al Green (A Change Is Gonna Come) a Aretha Franklin (Ain‘t No Way) totiž patria k mojim obľúbencom. A Angie Stone (20 Dollars) či Alicia Keys sa k nim asi zaradia. Najviac priestoru však dostal soundtrackový veterán R. Kelly.
MIRO ULMAN
(Autor je filmový a hudobný publicista)