Interiér hotela Puerra America v Madride. FOTO - RONARAD.COM
Jeden z najznámejších svetových dizajnérov a architektov, v Londýne žijúci Izraelčan RON ARAD (54), si vo svojom preplnenom programe našiel čas, a predstavil slovenskému publiku časť svojej tvorby. Na Slovensko prišiel kvôli českému dizajnérovi Bořkovi Šípkovi v rámci iniciatívy Clubovka a tiež pre biznis. V Bratislave sa totiž o nedlho otvorí najväčšia slovenská súkromná galéria, pre ktorú spolu s ďalšími dizajnérskymi špičkami navrhuje nábytok. Dnes je Arad známy najmä ako hotelový architekt. "Nechcel som robiť hotely, chcel som robiť výstavy," prezrádza v rozhovore pre SME.
Do sveta ste prerazili stoličkou, dnes ste jedným z najžiadanejších hotelových architektov. Čím je pre vás tento typ architektúry?
Hotel pre mňa znamená informáciu a vysoký komfort, ale tieto stavby nie sú mojím najobľúbenejším artiklom. Chcel som robiť výstavu hotelových izieb budúcnosti. Nikdy som si nemyslel, že práve tieto stavby budú mojou hlavnou náplňou. Jednoducho mi prišli do cesty.
Čím to je, že ste práve v tejto oblasti veľmi žiadaný?
Taká je skutočnosť - všetko sú to stavby veľmi nudné. Sú to iba hotely, bez pridanej hodnoty. Nič viac.
Pochádzate z Izraela. Ako sa skúsenosti z rodnej krajiny pretransformovali do vašej tvorby?
Do Londýna som prišiel, keď som mal asi dvadsať rokov, nebol som už dieťa. V situácii, keď ste človekom prichádzajúcim odinakiaľ, outsiderom, je určitá kvalita. Je v tom, samozrejme, určité obmedzenie, no zároveň istý pocit slobody. Keď počujem piesne od Beatles, nemyslím na Liverpool, ale na Tel Aviv.
Myslela som kultúrny vplyv.
Keď vyrastáte na periférii, viete viac o centre ako tí, čo v ňom žijú.
Meno Ron Arad patrí aj dodnes hľadanému izraelskému pilotovi. Ako sa vás tento fakt dotýka?
Čo môžem urobiť? Nemôžem mu pomôcť. Keď prekračujem hranice smerom do Tel Avivu, policajti sa ma pýtajú - vy ste Ron Arad? Hovorím áno, to je moje meno, ale nič viac. Okrem toho, že tento človek má rovnaké meno, je v mojom veku a má dcéru vo veku mojej dcéry.
Veľa vašich prác má blízko k súčasnému sochárstvu. Máte k nemu špeciálny vzťah?
Mám špeciálny vzťah najmä ku svojmu umeniu. Ja však nerobím sochu, ale architektúru a dizajn, čo je oveľa lepšie. Je to zaujímavejšie, je tam viac nápadov, viac krásy a komfortu.
Pre Slovensko práve pracujete na nábytkovom dizajne. Čo vás presvedčilo urobiť projekt v našej krajine?
Dobrý klient a dobrý projekt. No byť dobrým klientom je ťažké. Sme školení byť dobrými architektmi, ale nikde neučia byť dobrými klientmi. A to je možno dôvod väčšiny nedorozumení či neskorších kompromisov.
Vaše projekty majú veľa z budúcnosti. Vraciate sa v niečom aj do minulosti?
Históriu vnímam v kontexte. Aj pri poslednom projekte v Londýne, kde už na existujúcu budovu staviam hotel. Spájam tam históriu so súčasnosťou. Niekomu sa môj projekt môže javiť ako budúcnosť, ale tú predsa žijeme teraz.
Ron Arad v Bratislave. FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ
Ron Arad sa stal slávnym začiatkom 80. rokov, keď urobil revolúciu v nábytkovom dizajne a v architektúre. Jeho meno sa jedným dychom vyslovuje spolu s hviezdami, ako sú Philippe Starck či Fabio Novembre. Do oblasti, v ktorej dlho vládol duch Bauhausu, chladného funkcionalizmu a minimalizmu, vniesol vtip, hru, pohyb, individualitu, flexibilitu, nové tvary a farby v spojení s najnovšími technologickými výdobytkami. V hoteloch z jeho štúdia sa budúcnosť mení na prítomnosť a vybavenia vesmírnych korábov Hviezdnych vojen či Star Treku realitou. Keď ležíte v hotelovej izbe, steny okolo vás sa menia na obrovské projekčné plochy, kde si pozriete futbalový zápas, či najznámejšie pamiatky mesta, v ktorom sa práve nachádzate. V kúpeľni sa cez jednoduchý dotyk otvorí presklenená kupola a vám sneží či prší priamo do vane. Okrem luxusnej architektúry vo svetových metropolách možno jeho dizajnérske umenie vidieť aj v najznámejších svetových galériách a múzeách.