Ty máš aké známky? Dobré, a ty? No, mohlo to byť aj lepšie, doma sa budú asi hnevať... Psychológovia konštatujú, že fyzických trestov za známky ubudlo, namiesto nich však nastupuje psychické vydieranie.
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Vyše 500 000 žiakov základných škôl a viac ako 350 000 žiakov stredných škôl si o dva dni preberie koncoročné vysvedčenia. Od piatku sa pre nich začínajú letné prázdniny, do škôl opäť nastúpia v pondelok 5. septembra.
Vo štvrtok sa Linky dôvery ako po iné roky chystajú na zvýšený počet telefonátov od detí, ktoré sa kvôli vysvedčeniu boja ísť domov alebo si pýtajú zázračný recept, ako o zlých známkach povedať rodičom.
Školská psychologička G. Herényiová však hovorí, že dnes už telesné trestanie za známky trochu ustupuje. Problém však je, že nastupuje psychické trestanie, niekedy až vydieranie. "Poznám rodinu, kde keď dieťa donesie zlú známku, týždeň sa s ním nerozprávajú. Takúto rodinnú ignoráciu, až šikanovanie, deti veľmi zle znášajú," vraví.
Známky zaraďujú deti do skupín. Jednotkár je študijný typ, chvála rodiny - pôjde určite na gymnázium alebo výberovú zahraničnú školu. Dvojkár by sa mohol učiť aj lepšie, ale nechce sa mu - hodí sa skôr pre praktický život. Trojkár je v učení pomalý, hodí sa na strednú odbornú školu. Štvorkár či nebodaj päťkár mieri na učňovku - čaká ho práca robotníka.
Známky však pritom nemusia vypovedať o schopnostiach žiaka, vďaka ktorým môže urobiť skvelú kariéru. Napríklad taký Albert Einstein mal štvorky, a učitelia o ňom hovorili, že je zaostalý. A kto ho dnes nepozná?
Aj preto čoraz viac učiteľov začína hovoriť o tom, že päťstupňová stupnica dostatočne nevypovedá o schopnostiach žiakov - referuje len o tom, koľko učiva si žiak dokázal zapamätať, ale nie napríklad o tom, či je komunikatívny, prispôsobivý, alebo či chápe medzipredmetové súvislosti.
V tejto súvislosti treba poznamenať, že riešenie je v ich rukách. Základné školy totiž po dohode s rodičmi môžu uprednostniť slovné hodnotenie žiakov pred známkami. Mali by ich tiež o tejto možnosti informovať.
Ročne prepadne asi 15-tisíc žiakov
Ako sa učia deti v základných školách na Slovensku? Zhoršuje sa ich prospech, keďže učitelia na stredných školách hovoria, že vedia z roka na rok menej?
Z porovnania údajov Ústavu informácií a prognóz školstva za posledné tri roky vidieť, že prospech žiakov sa drží na ustálenej úrovni. Celoslovenský priemer žiakov, ktorí neprospeli, je zhruba 2,5 percenta. Zo zhruba 600-tisíc žiakov základných škôl to predstavuje asi 15 000 žiakov.
Najmenej žiakov, ktorí neprospeli, je v Bratislavskom, Trenčianskom, Nitrianskom, Žilinskom a Trnavskom kraji - od 1,2 do 1,7 percenta, čo je pod celoslovenským priemerom. Najviac neprospievajúcich žiakov je v Košickom, Prešovskom a Banskobystrickom kraji. Tu je počet neprospievajúcich žiakov od 3,5 do 4 percent. Keďže dôvody tohto javu sa nesledujú, môžeme len predpokladať, že je to spôsobené tým, že ide o kraje s vyšším podielom rómskych detí. (sr)
Kraj 2001/2002 2002/2003 2003/2004
Bratislavský
Celkom 58 056 54 340 51 321
Prospeli 57 190 (98,5) 53 484 (98,4) 50 461 (98,3)
Neprospeli 679 (1,2) 687 (1,3 ) 698 (1,4 )
Neklasifikovaní 187 (0,3) 169 (0,3 ) 162 (0,3 )
Trnavský
Celkom 61 147 58 725 56 311
Prospeli 59 990 (98,1) 57 354 (97,7) 55 077 (97,8)
Neprospeli 1043 (1,7 ) 1256 (2,1 ) 1121 (2,0 )
Neklasifikovaní 114 (0,2 ) 115 (0,2 ) 113 (0,2 )
Trenčiansky
Celkom 70 799 67 215 64 294
Prospeli 69 867 (98,7) 66 264(98,6 ) 63 387 (98,6)
Neprospeli 878 (1,2 ) 899 (1,3 ) 884 (1,4)
Neklasifikovaní 54 (0,1 ) 52 (0,1 ) 23 (0,0 )
Nitriansky
Celkom 76 924 73 823 70 842
Prospeli 75 468 (98,1 ) 72 328 (98, 0 ) 69 409 (98,0)
Neprospeli 1228 (1,6) 1286 (1,7) 1188 (1,7)
Neklasifikovaní 228 (0,3) 209 (0,3) 245 (0,3)
Žilinský
Celkom 87 922 85 129 82 34
Prospeli 86 588 (98,5 ) 83 736 (98,4 ) 81 125 (98,5 )
Neprospeli 1226 (1,4) 1321 (1,6) 1154 (1,4)
Neklasifikovaní 108 (0,1) 72 (0,1) 69 (0,1)
Banskobystrický
Celkom 73 061 69 785 67 165
Prospeli 70 310 (96,2) 66 978 (96,0 ) 64 345 (95,8)
Neprospeli 2388 (3,3) 2519 (3,6) 2423 (3,6)
Neklasifikovaní 363 (0,5) 288 (0,4) 397 (0,6)
Prešovský
Celkom 106 984 104 444 100 365
Prospeli 103 084 (96,4) 100 720 (96,4) 96 436 (96,1)
Neprospeli 3630 (3,4) 3546 (3,4) 3608 (3,6)
Neklasifikovaní 270 (0,3) 178 (0,2) 321 (0,3)
Košický
Celkom 90 724 87 427 84 082
Prospeli 85 842 (94,6) 82 656 (94,5) 79 483 (94,5)
Neprospeli 3945 (4,3) 4083 (4,7) 3737 (4,4)
Neklasifikovaní 937 (1,0) 688 (0,8) 862 (1,0)
Spolu za Slovensko
Celkom 625 617 600 888 576 728
Prospeli 608 339 (97,2) 583 520 (97,1) 559 723 (97,1)
Neprospeli 15 017 (2,4) 15 597 (2,6) 14 813 (2,6)
Neklasifikovaní 2261 (0,4) 1771 (0,3) 2192 (0,4)
(Údaje v zátvorkách sú v percentách)
Zdroj: Ústav informácií a prognóz školstva