Systém financovania PPP je obľúbený aj preto, že nezaťažuje tak výrazne štátny rozpočet ako v prípade jednorazovej investície. Nezvyšuje sa tak rozpočtový deficit, čo je dôležité najmä na dodržiavanie maastrichtských kritérií.
"Zamedzuje sa chronickým problémom, ktoré veľké stavby vždy sprevádzajú. Jednak sa stavba vždy predraží, takmer dvojnásobne. Druhým častým problémom je oneskorenie. V prípade verejno-súkromného partnerstva je v záujme súkromného partnera, aby si to ustrážil," vysvetľuje Ondrej Studenec z ministerstva financií.
Krajiny východnej a strednej Európy zatiaľ s verejno-súkromným partnerstvom nemajú priveľmi dobré skúsenosti. Ako neúspešný sa ukázal maďarský projekt výstavby diaľnice do Viedne. Známa je aj česká aféra s diaľnicou D47. Na jej výstavbu podpísala vláda pre štát nevýhodnú zmluvu s izraelskou spoločnosťou Housing & Construction, ktorú musela nasledujúca vláda vypovedať a vypočítala, že na výstavbe bez súkromného partnera ušetrí ročne 40 miliárd českých korún.
Formou PPP je prevádzkované napríklad londýnske metro či Central Park v New Yorku.
(tc)