FOTO - TASR
BRATISLAVA - Na dokončení diaľnice z Bratislavy do Košíc sa zrejme bude podieľať aj súkromný kapitál. Počíta s tým ministerstvo dopravy, ktorého návrh financovania diaľnic schválili ekonomickí ministri. Projekt, o ktorom sa hovorí asi rok, musí schváliť ešte vláda.
Prvým úsekom postaveným zo súkromných peňazí má byť 28,5-kilometrový úsek diaľnice D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Turanmi. S výstavbou by sa malo začať o dva roky.
Prvé PPP
Financovanie bude zabezpečené formou verejno-súkromného partnerstva (tzv. projekt PPP - Public Private Partnership). Znamená to, že si štát v súkromnej spoločnosti objedná službu - v tomto prípade diaľničný úsek. Štát nezaplatí stavbu diaľnice, ale bude platiť za jej užívanie počas 25 až 30 rokov. Financovanie, výstavbu a údržbu počas tohto času bude zabezpečovať vybraná súkromná firma.
Diaľničný úsek medzi Lietavskou Lúčkou a Turanmi bude pilotným projektom, na ktorom bude prvýkrát použité verejno-súkromné partnerstvo. Ak sa osvedčí, takýmto spôsobom postavia aj ďalších sedem úsekov v celkovej dĺžke 94 kilometrov vrátane najdlhšieho tunela Višňové. Ministerstvo dopravy chce takto diaľnicu z Bratislavy do Košíc kompletne dokončiť do roku 2010 prípadne 2013.
Celý úsek by mal stáť podľa odhadov poradcu firmy Mott MacDonald 69 miliárd korún. Pri financovaní pomocou verejno-súkromného partnerstva by štát túto sumu jednorazovo nemusel zaplatiť, splácal by ju počas trvania koncesie, teda 25 rokov. Štát by zároveň nezabezpečoval údržbu ciest, to by mal na starosti súkromný investor. "Výhodou je, že väčšina rizík prechádza zo štátu na súkromnú firmu. Je to podobné, ako by si štát len platil za službu, ktorou je v tomto prípade kvalitná a zjazdná diaľnica," hovorí Ondrej Studenec, expert na projekty PPP z ministerstva financií.
Na druhej strane štát môže aj viac kontrolovať. "Ak investor napríklad nezabezpečí odhrnutie snehu z cesty, nedostane zaplatené," vysvetľuje Studenec.
Podstatná je cena
Štát má peniaze potrebné za platenie služby získavať z elektronického mýtneho, ktoré by malo byť v najbližších rokoch zavedené aj pre osobné autá. Podľa odhadov poradcu výnosy z mýtneho úplne nepokryjú všetky náklady, preto budú potrebné aj peniaze zo štátneho rozpočtu.
Financovanie dokončenia diaľnic formou PPP však nie sú jednoznačne lacnejšie. To, či bude financovanie diaľnic formou PPP aj lacnejšie, závisí od modelu, ktorý sa zvolí. Ak by bolo požiadavkou dokončenie diaľnice už do roku 2010, lacnejšie o 5 až 22 miliárd ako PPP vychádza klasické obstaranie stavby. V prípade dokončenia celého 94-kilomentrového úseku do roku 2013 vychádza financovanie formou verejno-súkromného partnerstva lacnejšie. Ak by sa zvolil model DBFO, ktorý odporúča poradca a znamená, že súkromná spoločnosť stavbu naprojektuje, postaví, financuje a prevádzkuje, štát by mal ušetriť 3 až 4,5 miliardy korún.
Hoci obstarávanie formou PPP nie je výrazne lacnejšie, hlavným argumentom v jeho prospech je, že štát nemusí jednorazovo znášať a hľadať zdroje na počiatočnú investíciu, na ktorú by si inak musel požičať. Namiesto toho ju spláca po častiach (platby na služby), čím sa tak výrazne nezaťažuje štátny rozpočet a predchádza sa prehĺbeniu štátneho dlhu.
Porovnanie nákladov na dokončenie diaľnic
Dokončenie v roku 2010 Dokončenie v roku 2013
Model DBFO Model BOT
Verejné Obstaranie Verejné Obstaranie Verejné Obstaranie
obstaranie formou PPP obstaranie formou PPP obstaranie formou PPP
Scenár 1 129,1 134,4 104,4 101,4 112,3 110,4
Scenár 2 133,7 155,3 110 105,6 117,3 114,1
v mld. Sk
Modely PPP:
DBFO - súkromná spoločnosť stavbu naprojektuje, postaví, financuje a prevádzkuje
BOT - súkromná spoločnosť stavbu postaví, vlastní a prevádzkuje pozn. scenáre 1 a 2 sú založené na odlišných úrovniach nákladov, prevádzky a údržby
Zdroj: materiál ministerstva dopravy