Dlho sme čakali na správny čas

Mladý Berlot má zlý sen, zdá sa mu, že mu chcú nasadiť zvieraciu kazajku. Jeho Záchvat vidí Markíz, pozve ho k sebe na zámok a ponúkne mu, aby sa dal preventívne zavrieť ...

Juraj Galvánek. FOTO - LUCIA GARDIN

Mladý Berlot má zlý sen, zdá sa mu, že mu chcú nasadiť zvieraciu kazajku. Jeho Záchvat vidí Markíz, pozve ho k sebe na zámok a ponúkne mu, aby sa dal preventívne zavrieť do blázinca. Kto je riaditeľom ústavu, kto je doktorom, o čo komu ide - to sa dozviete v novom filozofickom horore Šílení. Napísal a režíroval ho svetoznámy český surrealista Jan Švankmajer, pre SME o ňom porozprával jeho kameraman JURAJ GALVÁNEK.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

So Švankmajerom ste robili už v roku 1983 na filme Do pivnice. K druhému spoločnému filmu, Otesánkovi, ste sa dostali až po 16 rokoch. Zmenili vás tie roky?

SkryťVypnúť reklamu

Vôbec nie, už film Do pivnice sme robili ako zrelí filmári, ktorí presne vedia, čo chcú. Príbeh o drevenom chlapcovi mal Honzo v hlave už vtedy, len sme dlho čakali na správny čas. Odlúčenie sme pri práci nepocítili, a to isté platilo pri filme Šílení. Je akýmsi pokračovaním Otesánka.

Švankmajer siahol po filozofických textoch Markíza de Sada o podstate slobody. V akých scénach sú použité?

Napríklad pri orgiách v zámockej kaplnke. Ale pozor, Markízov protináboženský monológ je pochopiteľný len v kontexte celého filmu.

Orgie sa v kinematografii zvyknú spájať s barokovou estetikou. Aj vy ich tak vidíte?

Áno, v našom filme sú krásne výtvarne spravené. Žiadne erotické scény však neuvidíte, podstatné sú myšlienky o slobode. Dnes chce každý s každým manipulovať a my sme ukázali, ako rafinovane sa to dá robiť.

SkryťVypnúť reklamu

Príbeh Šílení sa odohráva aj v blázinci. Možno vašich hrdinov nazvať bláznami?

Vo filme ani raz nezaznie slovo blázon. Všetky postavy sú absolútne normálni ľudia. Ibaže sú v podstate nenormálni.

Vedeli by ste si váš blázinec predstaviť aj v inej budove, než je starý zámok?

Súčasné architektúry sú nepekné, Švankmajerova poetika z nich nevychádza. Nám vyhovovala ošarpanosť budov zo 17. storočia, stopy po prejdenom čase.

Čím ste navodzovali atmosféru hororu?

Svetelné riešenie má pri horore presné pravidlá - ide o hru svetla a tieňa. Ibaže ja som obraz urobil tak, aby pôsobil čo najprirodzenejšie. Kontrasty filmového materiálu som tlmil dymom, ľudské oko tak kontrastne nevidí.

Niektoré zábery ste nasnímali očami hrdinov. V čom je ich sila?

SkryťVypnúť reklamu

Zvyšujú sugestívnosť. Ale snímal som aj z pohľadu vankúša, na ktorý si hrdina sadá, alebo z pohľadu mŕtvoly, ktorú vezú v truhle.

Hrané scény ste kombinovali s animáciami. Mohli by ste nejakú opísať?

Môžem vám prečítať zo Švankmajerových poznámok: Z rôznych hrncov, kýblov, vrecúšok a šuflíkov vyliezajú jazyky a oči. Jazyky sa pohrávajú s očami, jeden z jazykov vykopne oko a to rozbije okno do špajze. Jazyky a oči sa rýchlo schovajú.

Ako sa dá skladovať ťoľko mäsa?

Spolupracovali sme s bitúnkom. Pýtali sa nás, koľko hovädzích a prasačích jazykov a očí chceme. Všetko pekne fungovalo.

Vo Švankmajerových filmoch býva premyslený každý jeden záber. Čo to znamená pre štáb?

Áno, Honzo sa hrá s každým políčkom. Film má aj vďaka animáciám trikrát toľko záberov ako klasický film - strihačka pracovala s 28 800 metrov materiálu, ak bolo treba nájsť nejaké políčko, jej asistenti sa poriadne nahľadali.

SkryťVypnúť reklamu

Ako vlastne vyzerala vaša kameramanská príprava?

Pri čítaní scenára som si jednotlivé scény predstavoval. Nič sme si s Honzom nekreslili, len sme o scénach debatovali. Všetko som si fixoval v pamäti, a aj som to tak nakrútil. Som totiž typom človeka, ktorý sa pri práci stáva otrokom samého seba.

Autor: KRISTÍNA KÚDELOVÁ, Trenčianske Teplice

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 661
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 432
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 732
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 334
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 431
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 674
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 947
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 248
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu