Od začiatku dlhodobého testu ubehli necelé tri mesiace a za ten čas Dacia absolvovala slušný počet kilometrov. Najazdené kilometre sa na mechanike i motore auta prejavili skôr pozitívne. Jedine na laku karosérie kde tu pribudli malé stopy po kamienkoch odstreľujúcich z pneumatík druhých automobilov.
Po návrate z Čiernej Hory a Chorvátska pribúdali kilometre na testovanom aute s rovnakou intenzitou ako na reportážnej ceste. Pomerne rýchlo sme teda prekročili hranicu 15 000 km, ktorá je pri mnohých automobiloch určená na záručnú prehliadku.
Dacia Logan má predpísanú prehliadku až pri najazdení 30 000 km, preto sme sa zamerali na súpis pozitívnych i negatívnych detailov.
Pribúdajúce kilometre sa zatiaľ pozitívne prejavujú na motore. Spotreba totiž klesla a subjektívne sa nám zdá motor tichší a pružnejší. Skutočnosť ukážu až tohtotýždňové presné merania špeciálnymi prístrojmi. Pri poslednom vyhodnotení prevádzkových nákladov (10 269 km) nám vychádzala priemerná spotreba 7,42 l/100 km. V priebehu ostatných 5174 km motor vykázal spotrebu 6,96 l/100km. Dlhodobý priemer klesol na 7,26 l/100 km. Vďaka klesajúcej priemernej spotrebe zostávajú náklady na 1 km cesty s Daciou Logan nemenné. Ceny benzínu totiž od začiatku testu vzrástli takmer o dve koruny na liter. V nastávajúcom období čakajú Daciu dlhé cesty a zrejme aj pokles spotreby. Počas letných prázdnin plánujeme vozidlo zaťažiť jazdením v kopcoch a po lesných cestách.
Spotreba paliva a náklady na pohonné látky počas 15 443 km
Dopĺňanie oleja do motora 0 l
Dopĺňanie chladiacej zmesi 0 l
Spotrebované pohonné látky (l): 1122 l
Spotrebované pohonné látky (Sk): 42 280 Sk
Priemerná spotreba: 7,26 l/100 km
Minimálna spotreba: 4,93 l/100 km
Maximálna spotreba: 9,88 l/100 km
Prevádzkové náklady pri najazdení 15 443 km
Prihlásenie vozidla na dopravnom inšpektoráte 2000 Sk
Ročná diaľničná známka pre SR 1000 Sk
Povinné zmluvné poistenie (štvrťročne) 1958 Sk
Havarijné poistenie na rok 15 432 Sk
Náklady na záručné prehliadky 0 Sk
Náklady na servis 0 Sk
Umývanie a čistenie 1200 Sk
Náklady na pohonné látky 42 280 Sk
Náklady celkovo: 63 870 Sk
Keď Dacia Logan parkovala pod zakvitnutými stromami a na karosériu napadali uschnuté kvety, zakrátko sa dostali cez ventiláciu do interiéru. Peľový a prachový filter veru chýba.
Najsilnejšou stránkou Dacie (okrem nákupnej ceny) je veľký vnútorný priestor. Spolujazdec si môže v pohode vystrieť nohy bez toho, aby obmedzoval posádku na zadných sedadlách. Predné sedadlá sú mäkké a dostatočne široké aj pre zavalitejšie postavy.
Tvar čalúnenia a použité materiály zodpovedajú hlavnému poslaniu Dacie Logan. Úzke boxy vo dverách poslúžia na odloženie peňaženky, dokladov, utierok na okno alebo na knihu jázd. Kľuka otvárania okna výrazne zasahuje do priestoru nad odkladacím boxom. Riešenie je jednoduché: elektricky ovládané okná z príplatkového vybavenia.
Rozdiel medzi Daciou Logan a drahšími vozidlami podobných rozmerov spočíva v detailoch. Logan napríklad nemá krytky niektorých skrutiek, ktoré sú podľa nás vystavené vplyvom počasia a prostredia. Šetrilo sa aj na zakrytovaní kabeláže v batožinovom priestore. Pravda však je, že 15 000 najazdených kilometrov sa na odhalených častiach skrutiek, či iných detailov neprejavilo.
Odkladacie boxy v batožinovom priestore nie sú, povinná výbava má však svoje stále miesto. Zdvihák a kľúč na koleso majú pevné a praktické držiaky.
Jednoduchá stredová konzola vyniká prehľadnosťou. Zároveň je to najlacnejšie pôsobiaca časť interiéru. Ovládanie ventilácie by mohlo byť vyššie a v lepšom dosahu. Zaujímavosťou je, že otáčky ventilátora sa pridávajú otočením ovládača proti smeru hodinových ručičiek.
Otváranie batožinového priestoru z miesta vodiča Dacii Logan chýba a nie je možné si ho objednať ani v drahších verziách. Otváranie kľúčom nemusí byť za každých okolností praktické, zvlášť ak hrozí ich zabuchnutie v kufri. Hoci budete mať otvorené auto, pomôže vám iba náhradný kľúč. Na druhej strane veko kufra neostane nikdy odomknuté.
Výmena žiarovky zatiaľ nebola potrebná, pre istotu sme si však tento manéver nacvičili. Zadné skupinové svetlo sa musí pre výmenu žiarovky demontovať. Nepotrebujete na to špeciálne vzdelanie ani iné pomôcky než vlastné ruky. Matice, ktoré držia svetlo, majú plastové zakončenie prispôsobené na demontáž rukou. Výmena žiaroviek v predných svetlometoch pripomína bežné typy automobilov.
Operadlá zadných sedadiel sú v konečnom dôsledku demontovateľné, avšak ani ich sklápanie by situáciu neriešilo, pretože medzi kufrom a priestorom pre posádku je plechová výstuž karosérie. Majiteľovi musí stačiť batožinový priestor nadštandardného objemu 510 l, bez možnosti zväčšenia.
Motoru zatiaľ najazdené kilometre prospievajú, najmä v klesajúcej spotrebe benzínu a čoraz nižšej hlučnosti. Napriek spodnému ochrannému krytu je dosť znečistený.
Veľkosť vstupného otvoru do batožinového priestoru Dacie patrí k lepšiemu priemeru v rámci vozidiel s karosériou typu sedan. Veko po otvorení stačí iba trochu nadvihnúť a zvyšok zvládne silná pružina. Rýchlo otvorené veko sa však z dorazu prudko odrazí späť. Vzhľadom na nákupnú cenu auta a snahu šetriť na všetkých detailoch nás príjemne prekvapilo osvetlenie batožinového priestoru.