Hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík nechcel povedať sumu, za ktorú bude Mott MacDonald robiť poradcu, lebo zmluvu uzavrú až v najbližších dňoch a dovtedy by nebolo "korektné hovoriť o sume".
Jánošík povedal, že firmu si vybrali preto, lebo verejná súťaž by trvala dlho, bola by drahá a Mott MacDonald má polovicu práce za sebou. Nevedel odpovedať na otázku, o koľko by súťaž trvala dlhšie, "ale určite dlhšie". Nevedel povedať ani, o koľko by bola drahšia a "prečo by sme to mali zverejňovať".
Mott MacDonald už vlani vyhrala verejnú súťaž na poradcu pri výstavbe súkromných diaľnic na Slovensku. Jánošík povedal, že zavádzanie elektronického mýta súvisí s tým, čo firma doteraz pre diaľničnú spoločnosť robila.
Národná diaľničná spoločnosť je štátna akciovka, všetky akcie kontroluje ministerstvo dopravy. Jeho hovorca Tomáš Šarluška postup firmy schvaľuje. "Myslíme si, že je to lepšie riešenie ako vypisovať výberové konanie, ktoré by nakoniec mohlo dopadnúť tak, že by to stálo ešte viac," povedal Šarluška.
Jedno výberové konanie trvá v priemere tri mesiace, povedal Béla Angyal, riaditeľ Úradu pre verejné obstarávanie.
Výška nákladov na obstarávanie je podľa Maroša Havrana, hovorcu ministerstva hospodárstva, zanedbateľná, keďže ide len o prácu úradníkov, ktorí sú zamestnancami rezortu.
Angyal tvrdí, že priame zadanie je lacnejšie než verejná súťaž len o administratívne náklady, ale "z hľadiska veľkého objemu peňazí, ktoré sa vynakladajú na predmet obstarávania, je to zanedbateľná suma".
Peter Kunder z mimovládnej Aliancie fair play, ktorý sa venuje verejnému obstarávaniu, povedal, že "je podozrivé, ak niekto hovorí, že niečo zabezpečil najlacnejšie, keď nechce povedať, za koľko". Upozornil, že podľa štatistík Úradu pre verejné obstarávanie "je forma rokovacieho konania bez zverejnenia, teda priamych zákaziek, najdrahšia". Podľa neho verejná súťaž za účasti viacerých firiem tlačí ceny dole.
Správa SIS, ktorú predniesol v tomto roku v parlamente jej šéf Ladislav Pittner, obsahovala upozornenie, že dochádza k tunelovaniu štátneho majetku za predražené dodávky prác a tovarov, čo sa realizovali na základe zmanipulovaných výberových konaní, "na čom sa za úplatky často podieľal aj manažment niektorých štátnych subjektov".
Malo ísť napríklad o rekonštrukciu železničných tratí či výstavby diaľnic.