len jediný román, ale ten ho okamžite katapultoval na zoznam "najlepších britských spisovateľov".
Precenenie síl autora patriaceho sotva do prvej päťstovky anglických románopiscov možno pripísať na konto skupinám snažiacim sa z literatúry spraviť šoubiznis, čo sa napokon už stalo a pravdepodobne sa nikdy nezmení. Stotožňujem sa síce s tézou, že konzumácie nikdy nie je dosť, ale kameň sa požuť nedá.
Adam Thirlwell sa narodil v roku 1978, vyrastal v severnom Londýne, je absolventom New College a napriek svojmu mladému veku redaktorom oxfordského literárneho časopisu Aréte. Jeho Politika nie je románom o politike, ako by sa mohlo zdať, ale textom o partnerskom spolunažívaní a citových nedorozumeniach troch mladých Londýnčanov žijúcich v klasickom milostnom trojuholníku. Autor sa úspešne snaží parodovať postupy pornografických románov a brakovej literatúry, čo však neznamená, že jeho prvotina sa takémuto hodnoteniu vyhne. Presne naopak.
Dalo by sa povedať, že úspech knihy zaručila práve nízka úroveň textu dosahujúca sotva prah čitateľskej únosnosti. Ľahkosť tejto prózy je však neznesiteľná. Neprekážajú ani tak detailné a veľmi zlé opisy rôznych sexuálnych praktík, ako sploštené vnímanie a slabé estetické zaťaženie textu. Ak román mal byť paródiou na dnešný svet, literatúru a nízku úroveň zábavy más, je dokonalým stelesnením jej princípov.
Thirlwell pozoruje svojich hrdinov zvonka, objektívne a nezainteresovane, často sám vstupuje do textu, čo by vonkoncom neprekážalo, keby to nebolo priveľmi infantilné. Kniha je prešpikovaná ironickými "bonmotmi" na účet anglickej kráľovskej rodiny, známych politikov a celebrít, pričom o vtipe sa tu hovoriť nedá. Politika však nie je textom o politike ani o sexe, dokonca ani o architektúre alebo o divadle, ako by nám to autor chcel miestami naznačiť. Ide tu skôr o prvý výron mladého grafomana.
Napriek tomu, že autor sa vyhol módnej sebareflexii a sebaparodovaniu, nepodarilo sa mu prekročiť tieň masovej kultúry a mediálnej jednorazovky, čo pravdepodobne ani nebolo jeho zámerom. Pokúsil sa napísať komédiu o komunikácii, no napísal komédiu o vlastnej i cudzej neschopnosti. Napriek tomu, že text nepôsobí obscénne, útlocitným jedincom pripraví nejednu horúcu chvíľu. Ťažko povedať, či dnes niekoho skutočne zaujíma rozprávanie o análnom sexe a slaboduchom parodovaní postupov tradičného anglického románu, ale ak áno, je to pre Thirlwella dobré znamenie, aby vytrval a písal ďalej. Gýč. Ale aký pravdivý!
Autor: PATRIK ORIEŠEK(Autor je doktorandom v Ústave svetovej literatúry SAV)