Z kolekcie slovenskej kresby. FOTO - ZUZANA BOBOVSKÁ |
Kresba, ktorá je alfou a omegou každého výtvarného diela, sa pre dvadsaťdva členov Umeleckej besedy slovenskej stala prostriedkom prieniku do sveta. Nie do sveta výtvarnej tvorby, ako sa to zvykne obrazne vravieť, ale doslova do sveta ako geografického priestoru.
Po mnohých ťažkostiach a odkladoch sa projekt putovnej výstavnej kolekcie prepracoval do záverečnej fázy a komplet 114 diel mohol byť adjustovaný, zdokumentovaný, zabalený a odovzdaný do rúk, ktoré prebrali štafetu ďalšej starostlivosti o pokračovanie podujatia. To v spolupráci s ministerstvom zahraničia znamená jej prezentáciu po všetkých slovenských ambasádach.
Aké je zloženie putovnej zbierky? K Zdenovi Horeckému, ktorý sa predstavil úsmevnými, takmer karikatúrnymi ilustráciami, sa pridal Eduard Antal s typickými geometrickými kompozíciami, Ondrej Bartko jemne nahodenými skicami línií, Štefan Bobota prepracovanou jesennou Bratislavou či Zuzana Bobovská ponorom do sveta prírody i ľudstva.
Ľudmila Cvengrošová ponúka skvelé náčrty aktov, vyjadrené maximálnou, ale výstižnou skratkou. V kresbe Alojza Drahoša už viac vystupuje budúca socha, kým Květa Fulierová si svoje náčrty ešte zahaľuje do prírodných motívov rázsoch. Anna Galková si tiež pripravuje svoje budúce obrazy cez ženské akty, Andrej Goliáš pracuje s ľudskými postavami v oveľa robustnejšom poňatí.
Stanislav Harangozó sa zameral na bratislavské architektonické skvosty, Jozef Hricek na mäkko podanú krajinu, Jozef Kajan
podľahol subjektívnym predstavám v zložitých prekombinovaných formách, podobne ako aj Stanislav Kollárik, ktorý si svoje vízie preplieta s geometriou. Edita Maxonová priniesla prípravnú kresbu v čistej, prepracovanej línii, Alojz Petráš, naopak, len prvé skice v hustom, hnedom podaní, Vladimír Petrík nefiguratívne asociácie.
Vari najviac prekvapil Jaroslav Rajchl, ktorý sa predstavuje dokonalou kresbou Devína. Ján Smutný si inšpiráciu hľadá v prírode, Jaroslav Šulek k nej pridáva antropomorfné symboly. Milan Tvrdoň sa ani v kresbe neodkláňa od prísnej nefiguratívnosti a vytrvalo hľadá stále nové možnosti, zato Tatiana Žitňanová je figuratívna najmä štúdiami koní.
Výstava Sochárska a maliarska kresba bude putovať po slovenských zastupiteľských úradoch dva roky.
Autor: ALEXANDER B. MOLNÁR(Autor je publicista)