Nedávno Jastrab kontroloval vodičov. Ja som pre zmenu pomocou satelitného navigačného systému skontroloval tachometer na svojom aute. Zistené rozdiely sú zaujímavé.
Tachometer v aute už nemá lanko od kolesa, je to obyčajný výstup z palubného počítača, vlastne auto nemá ani lanko na plyn. Plynový pedál je vstupný senzor pre počítač. (Ale môžem byť spokojný, lebo volant je ešte stále spojený s kolesami a pedál brzdy s hydraulikou brzdného systému.)
Pri meraní som na prístrojovú dosku pod čelné sklo umiestnil 12-kanálový GPS prijímač, na ňom nastavil meranie rýchlosti a kreslenie ubehnutej dráhy auta. Potom som išiel na diaľnicu. Na ustálenie rýchlosti potrebujete asi 20 sekúnd, čo je pri rýchlosti 130 km/h dráha takmer trištvrte kilometra. Pri Bratislave sa nedá bezpečne merať, lebo je tu príliš hustá premávka. Začal som merať až pri Senci. Na rýchlosti pod 90 km som si našiel rovnú cestu za Sencom. Výsledok merania je zaujímavý. Skutočná rýchlosť je oproti tachometrovej rýchlosti nižšia o 13 % pri tridsiatke, o 10 % pri šesťdesiatke, o 8 % pri vyšších rýchlostiach.
To vysvetľuje, prečo vodiči na deväťdesiatke idú tak pomaly, keď zbadajú policajta. Dajú si rezervu 15 - 20 km tachometrových a s chybou tachometra idú iba 63 km/hod. Potom sa ich ostatní snažia predbehnúť a o kolízie nie je núdza. Bolo by treba niečo vymyslieť na podporu plynulej jazdy, namiesto jazdy v strese, pri strachu z prekročenia rýchlosti. I keď musím pochváliť našich policajtov, že nešikanujú tak ako policajti z iného štátu, za prekročenie rýchlosti o 0,08 km/hod.
Výsledok - každý vodič by si mal z času na čas a najmä po výmene pneumatík skontrolovať tachometer. Určite sa dozvie zaujímavé údaje, ktoré mu môžu pomôcť. Tu sú údaje, ktoré som nameral ja.
Rýchlosť | Nameraná | Odchýlka |
podľa | rýchlosť | |
tacho- | podľa | |
metra | GPS | |
20 | 17 | -3 (17,6 %) |
40 | 36,1 | -3,9 (10,8 %) |
60 | 54,3 | -5,7 (10,5 %) |
80 | 73,2 | -6,8 (9,3 %) |
90 | 82,7 | -7,3 (8,8 %) |
100 | 92,2 | -7,8 (8,5 %) |
110 | 101 | -9 (8,9 %) |
130 | 120 | -10 (8,3 %) |
160 | 148 | -12 (8,1 %) |
Údaje sú v kilometroch za hodinu.
drahovsky.blog.sme.sk