Občianske združenie Vlna, zodpovedná redaktorka Lucia Gavulová
Podobne ako v poslednom čísle aj čerstvé vydanie Vlny nás sprevádza témou cestovania a nomádstva. Možno je to tým, že si leto už prebralo svoj štafetový kolík a pohyb obyvateľstva opäť akceleruje. V každom prípade si virtuálne niekoľko hodín pocestujete po aktuálnych trendoch kultúry v rôznych častiach sveta.
Nad pravidelným cestovaním vlakom z Bratislavy do Viedne uvažuje Svetlana Žuchová, svoje dojmy z pobytu v New Yorku zreportoval minuloročný víťaz Ceny Oskára Čepana Michal Moravčík. Cestovanie je leitmotívom textov Miroslavy Kovářovej, Marka Turňu či Jana Kompiša. O zážitkoch z New Delphi píše Matej Gavula, o štúdiu literatúry v USA Michal Hvorecký. Ďalej sa dočítate o výstave vo viedenskej Kunsthalle tematizujúcej súčasné sochárstvo, o výstave Barthélémyho Togua v parížskom Palais de Tokyo, aj o súčasnej macedónskej výtvarnej scéne.
Rozhovor s účastníkom Benátskeho bienále 2005 Jánom Mančuškom a s umeleckou dvojicou XYZ (Milan Tittel a Matej Gavula) pripravila Lucia Gavulová. Milovníkov dramatických umení poteší preklad hry hviezdy moskovského undergroundu Ivana Vyrypajeva. K číslu je priložený CD-rom, prehliadka súčasného slovenského videoartu. (kop)
Romboid 5/2005
Asociácia organizácií spisovateľov Slovenska, šéfredaktor Ivan Štrpka
Eleonóra Krčméryová sa v texte Poznámky k prozaickej (de)generácii venuje niektorým autorom a dielam z 90. rokov, o ktorých píše, že v nich "výrazne dominuje gesto (seba)prezentácie (textu, rozprávačského subjektu) pred úsilím a vôbec záujmom osloviť adresáta, texty strácajú akúkoľvek naliehavosť, neposkytujú priestor pre sebaprojekciu čitateľa." Rozpravu Juraja Mojžiša o téme kruhu v obrazoch Mariána Čunderlíka dopĺňajú dokumenty z korešpondencie medzi Čunderlíkom a Oskárom Čepanom. Popri tradičnom bloku recenzií je konfrontácii Jána Litváka s Miriam Suchánkovou podrobený Okultizmus Pavla Hrúza, kultová kniha šesťdesiatych rokov, ktorou si autor na dve desaťročia "zabuchol bránu publikčných možností".
Svoju úvahu Nepotrební uvádza Márius Kopcsay konštatovaním, že intelektuál (rozumej človek, ktorý sa živí duševnou prácou) sa na Slovensku ocitne na titulných stránkach časopisov iba ak je mŕtvy. Priestor pôvodnej tvorby patrí básňam Petra Repku, poviedke Dany Závadovej a najmä divadelnej hre Nádych Diany Kacarovej, predposlednou, treťou časťou pokračuje rozprávanie Júliusa Vanoviča Epilóg starého Martina alebo Pamäti z mladších rokov života. (ba)