Lauru hrá talentovaná slovenská herečka Zuzana Kanócz. FOTO - MAGICBOX
Román pre ženy (Román pro ženy) l ČR 2005 l 95 minút l Námet: Michal Viewegh l Scenár: Michal Viewegh, Alice Nellis l Réžia: Filip Renč l Kamera: Petr Hojda l Hrajú: Zuzana Kanócz, Marek Vašut, Simona Stašová, Miroslav Donutil, Ladislava Něrgešová, Stella Zázvorková, Jaromír Nosek, Klára Sedláčková, Jaromír Dulava, Peter Smith, Saša Rašilov, Juraj Ďurdiak
Len nedávno mala u nás premiéru celovečerná dokumentárna úvaha českej režisérky Eriky Hníkovej o tom, aké sú súčasné české ženy a ako podliehajú ohlupujúcemu vplyvu médií, financovaných najmä kozmetickými koncernami. Videli sme robotníčky míňajúce státisíce na plastické operácie, úradníčky skúšajúce všetky možné zázračné odtučňovacie kúry, študentky nakupujúce kozmetické prípravky na litre. Hľadanie zmyslu života v ilúzii života.
Renč s Vieweghom akoby nakrútili svoj Román pro ženy nielen o takýchto ženách, ale predovšetkým pre ne. Pre verné čitateľky "spoločenských magazínov" a diváčky telenoviel, ktoré si už dávno odvykli (alebo ani nikdy neprivykli) samostatne myslieť. Preto im vždy všetko treba povedať a ukázať, otvorene, bez okľúk, na plné ústa. Pestrofarebné, prikrášlené, zveličené - presne na spôsob televíznej reklamy.
Román pro ženy nie je romantická komédia, ako tvrdí reklama, ale komédia absurdná. Rozpráva o ženách, ktoré akoby vystúpili z Hníkovej dokumentu, rozpráva pre ne. Pohybujeme sa zásadne vo vyšších kruhoch: redakciách módnych časopisov, reklamných agentúrach, vysokohorských a prímorských rekreačných strediskách, kaderníckych salónoch, výbehoch pre slony, telocvičniach kickboxu.
Niet tu skutočného života, ani presvedčivých, autentických charakterov. Sú tu len karikatúry (v tom lepšom prípade) alebo roztomilé ksichtíky, prsíčka a zadočky, nemá teda cenu hovoriť o hereckých výkonoch. K najlepším patria vedľajšie roly: ostýchavý sused Žemla (v podaní Miroslava Donutila) a dementná babička (Stella Zázvorková). Nechýba zopár typických renčovských žartov - epizóda Honzu Svěráka a kulinárske prekvapenie v ázijskej reštaurácii...
Postavy, presne ako v mexických televíznych seriáloch, na svoje konanie nepotrebujú žiadnu motiváciu. Tvorcovia dobre vedia, že ich diváčky si nikdy nekladú zákerné otázky typu prečo. A tak sa nedozvieme ani len to, prečo sa krásna Laura (Zuzana Kanócz) rozhodla stráviť celý deň v kaderníctve a spovedať sa poľutovaniahodným groteskným karikatúram kaderníčok. Rozpráva o matke - prekladateľke Jane (Simona Stašová), kamarátkach, susedoch a o celom svojom doterajšom ľúbostnom živote. Mimochodom, jej aktuálny milenec Oliver (Marek Vašut) bol kedysi milencom jej matky.
Film je ilustráciou Laurinho rozprávania. Nezáväzný, mierne chaotický, plytký a sebestredný sled jej spomienok, dojmov, zážitkov. Celkový pocit rafinovaného absurdného humoru á la Monty Python znásobujú dialógy: sterilné figúrky, pohybujúce sa v sterilnom prostredí, sa vyjadrujú formou sterilných knižných fráz, komicky vzdialených od skutočného života, skutočnej živej reči.
Renč verne a výstižne zobrazuje smutný život citovo aj intelektuálne vyprázdnených povrchných žien i mužov. Život bez zodpovednosti, bez reálnych hodnôt a v konečnom dôsledku aj bez šťastia. Život v ilúziách, život v neustálej pestrofarebnej a jagavej lži.
A forma filmového rozprávania je v tomto prípade vzácne zladená s obsahom.