Svet dostane nadzvukové lietadlo

TOKIO - Japonsko a Francúzsko budú spoločne vyvíjať nové nadzvukové dopravné lietadlo, ktoré bude nástupcom vyradeného Concordu. Bude mať trikrát viac sedadiel a trasu z Tokia do New Yorku skráti o polovicu na šesť hodín. Dohodu o spoluprácu podpísali ...

Jediným nadzvukovým lietadlom bol Concord, ktorý bol po havárii stiahnutý. Poslednýkrát vzlietol 24. októbra 2003 z newyorského letiska Johna F. Kennedyho do Londýna. Po 27 rokoch sa tak ukončila éra nadzvukového lietania. FOTO - ČTK


TOKIO - Japonsko a Francúzsko budú spoločne vyvíjať nové nadzvukové dopravné lietadlo, ktoré bude nástupcom vyradeného Concordu. Bude mať trikrát viac sedadiel a trasu z Tokia do New Yorku skráti o polovicu na šesť hodín. Dohodu o spoluprácu podpísali obe krajiny v utorok na parížskom aerosalóne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spoločnosti z oboch krajín chcú v budúcich troch rokoch do vývoja investovať asi 200 miliónov jenov (1,84 milióna dolárov) ročne, uviedlo japonské ministerstvo obchodu.

Obe strany sa pokúsia vyriešiť problémy, ktoré mal Concord: hlučnosť tryskových motorov a vysokú spotrebu paliva. Japonsko už úspešne vyskúšalo motor, ktorý môže teoreticky dosiahnuť rýchlosť 5,5 machu (6563 kilometrov za hodinu), teda viac než 5,5 násobku rýchlosti zvuku.

SkryťVypnúť reklamu

Francúzska strana do spolupráce vloží svoje skúsenosti s Concordom, ktorý prevádzkovali spoločnosti Air France a British Airways.

Japonsko pracuje od roku 2002 na vývoji 250-miestneho nadzvukového lietadla s rýchlosťou až 1,65 machu. Terajšie partnerstvo s Francúzskom mu pomôže splniť ambície v tejto oblasti.

Nové lietadlo by malo byť pripravené na komerčnú prevádzku do roku 2015. Malo by dosahovať rýchlosť 2,4 machu.

Concord po prvý raz vzlietol v roku 1969 a stal sa symbolom úspechu francúzskeho a európskeho priemyslu. V júli roku 2000 sa jeden Concord zrútil po štarte z parížskeho letiska Charlesa de Gaulla. Pri nešťastí vtedy zahynulo všetkých 109 ľudí na palube. V októbri 2003 boli lietadlá Concord stiahnuté z prevádzky. Náklady na ich vývoj vo výške mnohých miliárd dolárov sa nikdy nevrátili.

SkryťVypnúť reklamu

(čtk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 674
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 457
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 733
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 412
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 448
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 598
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 975
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 194
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu